‏«چاقو» سلمان رشدی بهار ۲۰۲۴ منتشر می‌شود

به ‌گفته سلمان رشدی، او با نگارش «چاقو» قصد داشته است از راه هنر به خشونت پاسخ دهد

انتشارات پنگوئن رندوم‌هاوس، ناشر کتاب‌های سلمان رشدی، روز چهارشنبه اعلام کرد این نویسنده بریتانیایی کتاب تازه‌اش با نام «چاقو: مراقبت‌هایی پس از سوءقصد» (Knife: Meditations After an Attempted Murder) را تمام کرد و قرار است این کتاب در بهار سال آینده منتشر شود.

در مرداد‌‌ ۱۴۰۱، سلمان رشدی در جریان برگزاری جشنواره‌ا ادبی در ایالت نیویورک آمریکا هدف ۹ ضربه چاقو قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد. در این حمله مسلحانه، رشدی چشم راست خود را از دست داد و عصب دست او نیز آسیب دید.

در بهمن‌ ۱۳۶۷، روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر وقت آن، فتوای قتل سلمان رشدی را به‌خاطر نوشتن کتاب داستانی «آیه‌های شیطانی» صادر کرد. بعد از فتوای خمینی، سلمان رشدی مجبور شد زندگی مخفیانه‌ در پیش‌گیرد. با این همه، این نویسنده ۷۶ ساله در سال‌های گذشته زندگی و حضور اجتماعی به‌نسبت علنی‌تری داشت تا در نهایت، در مرداد سال پیش، بار دیگر هدف حمله قرار گرفت.

رشدی پیش‌تر اعلام کرده بود که بعد از این تلاش نافرجام برای قتل، خواندن و نوشتن برای او دشوار شده است. با این حال، مشغول نگارش کتابی درباره همین موضوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشدی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر منتشر شد از ضرورت نگارش این کتاب سخن گفت. به‌ گفته رشدی، نوشتن این کتاب برای او راهی بود تا با هنر به خشونت‌وزری پاسخ دهد و این برای او نوعی ادای مسئولیت است.

بنیاد حکومتی «۱۵ خرداد» در ۲۵ شهريور سال گذشته، تنها یک ماه بعد از حمله نافرجام به رشدی، نيم ميليون دلار ديگر به جایزه ترور سلمان رشدی اضافه کرد و مبلغ کل جایزه برای کشتن این نویسنده را از ۲.۷ میلیون دلار به سه‌ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش داد. این اقدام با واکنش‌‌ گسترده فعالان حقوق و آزادی‌های مدنی، کانون‌های نویسندگان، و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه به‌نقل از نیهار مالاویا، مدیر اجرایی انتشارات پنگوئن رندوم‌هاوس، نوشت «چاقو» کتابی دلخراش است و قدرت واژگان را یادآور می‌شود. ما به انتشار آن افتخار می‌‌کنیم و از عزم و اراده سلمان رشدی برای بازگشت به کاری که دوست دارد و روایت داستانش شگفت‌زده‌ایم.»

کتاب جدید سلمان رشدی با عنوان کوتاه‌شده «چاقو» در ۲۵۶ صفحه در آمریکا منتشر خواهد شد.

بیشتر از کتاب