ضرب‌الاجل سه روزه حاکمان نظامی نیجر به نماینده سازمان ملل متحد برای خروج از آن کشور

فرانسه تخلیه پایگاه‌های نظامی‌اش در نیجر را آغاز کرد و اکنون ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی آماده خروج از آن کشورند

با خروج سربازان فرانسوی از نیجر، فصل تازه‌ای در روابط دو کشور آغاز می‌شود - AFP

حاکمان نظامی نیجر به نماینده ویژه سازمان ملل متحد ۷۲ ساعت مهلت دادند که خاک آن کشور را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه نیجر در بیانیه‌ای به لوئیز اوبین، نماینده سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده  کمک‌های بشردوستانه این نهاد بین‌المللی، دستور داده است که «برای ترک نیامی در ۷۲ ساعت آینده اقدام لازم را بکند.»

در این بیانیه به «موانعی» اشاره شده است که به گفته حاکمان نیجر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل از آن‌ها «با هدف عقب‌نشیتی از مشارکت  کامل نیجر» سخن گفته است.

حاکمان نظامی نیجر، که پس از کودتای ۲۶ ژویيه قدرت را در دست گرفتند، پیش از این از آنچه «اقدامات خیانت‌آمیز» دبیرکل سازمان ملل متحد خوانده‌اند انتقاد کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این اقدامات «به هرگونه تلاش برای پایان دادن به بحران در این کشور لطمه می‌زند.»

هم‌زمان، رویترز از آغاز تخلیه پایگاه‌های نظامی فرانسه در نیجر خبر داد. کاروان‌های نظامی فرانسه طبق برنامه از پیش تعیین‌شده، ضمن تخلیه پایگاه‌های در جنوب غربی نیجر، خود را برای خروج از آن کشور آماده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کودتای نظامی در نیجر پس از آن رخ داد که شماری از فرماندهان ارتش با حضور در تلویزیون سراسری آن کشور، ضمن اعلام برکناری و بازداشت محمد بازوم، رئيس‌جمهوری وقت نیجر، قانون اساسی کشور را ملغی اعلام و ژنرال عبدالرحمان تیان را رئیس‌ «شورای ملی حفاظت از میهن» معرفی کردند.

در پی آن کودتا، اتحادیه اروپا و آمریکا و اکوواس (سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) کودتای نظامی در نیجر را محکوم و هم‌زمان، ضمن تعلیق کمک‌هایشان، کودتاچیان را به مداخله نظامی تهدید کردند.

پس از هفته‌ها فشار حاکمان نظامی نیجر، سرانجام فرانسه در ماه گذشته موافقت کرد که نزدیک به ۱۵۰۰ تفنگدار مستقر در نیجر را از آن کشور خارج کند. در پی روی کار آمدن نظامیان در نیجر، موجی از احساسات ضدفرانسوی در این مستعمره سابق فرانسه پدید آمد، تا جایی که در گردهمایی‌های متعدد، معترضان به حضور نظامی فرانسه در نیجر، با حمل تابوت‌هایی نمادین و پوشیده با پرچم فرانسه، خواستار خروج سربازان فرانسوی از آن کشور شدند.

هم‌زمان با افزایش رو به رشد نفوذ چین و روسیه در برخی کشورهای قاره آفریقا از جمله نیجر، به نظر می‌رسد تحولات تازه‌ای در آرایش سیاسی این کشورها در حال رخ دادن است.

بیشتر از جهان