چگونه حماس به دیوار امنیتی هوشمند نفوذ کرد؟

اسرائیل که به توان نظامی‌اش می‌بالید، تصور نمی‌کرد ممکن است دشمنش هم بتواند از فناوری‌های پیشرفته استفاده کند

بعید نیست حزب‌الله لبنان در برنامه‌ریزی و آموزش عملیات طوفان الاقصی نقش داشته باشدــ عکس از: AFP

هزینه یک پاراموتور (پاراگلایدر موتوردار) از پنج هزار دلار فراتر نمی‌رود اما در حمله بی‌سابقه و ناگهانی جنبش حماس در سپیده‌دم شنبه هفتم اکتبر علیه اسرائیل، همین وسیله پروازی ساده توانست نقشی اساسی ایفا کند.

این عملیات نظامی که هنوز ادامه دارد، نشان‌دهنده شکست اطلاعاتی، نظامی و سیاسی اسرائیل است که می‌توان آن را با آنچه در جنگ ۶ اکتبر ۱۹۷۳ برای اسرائیل اتفاق افتاد، مقایسه کرد.

اگرچه اسرائیل دو سال پیش ساخت دیوار «امنیتی هوشمند» در امتداد مرزش با نوار غزه را با هزینه یک میلیارد دلار به پایان رساند، پیکارجویان حماس طوری از آن عبور کردند که گویی هیچ دیوار امنیتی وجود نداشت و همه‌چیز تنها یک توهم بود.

این دیوار بتنی که بخشی از آن زیرزمین قرار دارد، به حسگرها، حصار فولادی، دستگاه‌های رادار و سلاح‌های خودکار کنترل از راه دور مجهز است. طول این دیوار ۶۵ کیلومتر و ارتفاع آن شش متر است و از منطقه رفح در جنوب تا دریای مدیترانه امتداد دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از ساخت این دیوار، مقام‌های اسرائیلی خاطرنشان کردند که «دیوار هوشمند» بین نوار غزه و اردوگاه‌های ارتش اسرائیل و شهروندان اسرائیلی ساکن شهرک‌های اطراف نوار غزه، حائلی از آهن و حسگر تشکیل می‌دهد. در آن زمان، یک سرباز ارتش اسرائیل که در واحد نظارت دیوار مرزی با نوار غزه خدمت می‌کرد، گفته بود: «حتی اگر یک پرنده‌ به بالای دیوار نزدیک شود یا سوسکی از پایین آن عبور کند، ارتش اسرائیل متوجه می‌شود. بنابراین عبور از این دیوار ناممکن است.»

عامل غافلگیری

طرح فریب راهبردی که در آن از پاراموتور، بولدوزر و موتورسیکلت استفاده شد، به موفقیت عملیات نظامی حماس کمک بسیاری کرد. در همین راستا، یک مقام جنبش حماس گفت: «در حالی که اسرائیل فکر می‌کرد با ارائه انگیزه‌های اقتصادی به کارگران غزه، حماس خسته از جنگ را مهار می‌کند، پیکارجویان حماس اغلب در معرض دید عموم آموزش می‌دیدند.» او افزود: «جنبش حماس در نوار غزه یک شهرک ساختگی اسرائیلی ایجاد کرده بود تا از آن برای آموزش هجوم و فرود نظامی استفاده کند.»

از سوی دیگر، یک مقام امنیتی اسرائیل با اشاره به اینکه جنبش حماس «سرویس‌های امنیتی اسرائیل را فریب داد» گفت: «فلسطینی‌ها ما را به این باور رساندند که تنها پول می‌خواهند؛ در حالی که پیوسته در حال آموزش نظامی بودند تا اینکه سرانجام حمله کردند.»

عملیات بی‌سابقه حماس چهار مرحله داشت که مرحله اول آن با شلیک سه هزار موشک از غزه به سمت اسرائیل و عبور پیکارجویان حماس با پاراموتور از حصار مرزی آغاز شد. مقام یادشده حماس گفت: «پیکارجویان فلسطینی به محض فرود در آن سوی مرز، کنترل امنیت محل را به دست گرفتند تا یک واحد کماندو نخبه بتواند به دیوار امنیتی حمله کند.»

پس از برداشتن قطعاتی از دیوار، صدها نفر سوار بر موتورسیکلت و وسایل نقلیه با مواد منفجره و بولدوزر از دیوار عبور کردند. سپس مقر ارتش اسرائیل در جنوب غزه هدف حمله قرار گرفت، ارتباطات آن مختل شد و نیروهای اسرائيلی نتوانستند با هم تماس برقرار کنند. آخرین مرحله این عملیات، انتقال گروگان‌ها که شمار آن‌ها صدها نفر تخمین زده می‌شود، به عنوان اسیر به نوار غزه بود.

عبور از دیوار امنیتی با استفاده از پاراموتورها

عملیات چتربازی به نوع پاراموتورهایی بستگی دارد که سربازان با استفاده از آن‌ها به سمت زمین می‌پرند و در مکان‌های مشخص و ایمن فرود می‌آیند. این نوع پاراموتور شبیه به یک وسیله نقلیه کوچک با سه لاستیک آویزان‌شده از چتر نجات است که فرد مسلح را حمل می‌کند. استفاده از چتر سنتی و نیرو‌محرکه‌ای که موتور ارائه می‌کند، به این نوع پاراموتور توان پرتاب از زمین و طی کردن مسیرهای خاصی را می‌دهد و چترباز می‌تواند آن را کنترل کند.

حدود چند ماه پیش، نمرود آلونی، فرمانده لشکر غزه در ارتش اسرائيل، فاش کرد که جنبش حماس یک واحد چترباز تشکیل داده است که می‌تواند از مرز عبور کند و به شهرک‌های اطراف غزه برسد. این فرمانده اسرائیلی که در حمله اخیر جنبش حماس به اسارت درآمده است، در آن زمان خاطرنشان کرده بود که «پیکارجویان حماس با ساخت این نوع پاراموتورها نشان دادند که به تجارب و مهارت‌های بسیاری دست یافته‌اند».

در همین حال، ریاض قهوچی، مدیر مرکز بررسی‌های نظامی خاورنزدیک و خلیج فارس، عملیات اخیر حماس را «در سطح یک ارتش منظم و نه یک جنبش مسلحانه» دانست و خاطرنشان کرد که این جنبش از سلاح‌های هوایی، زمینی و دریایی استفاده می‌کند.

قهوچی با اشاره به اینکه این عملیات به شیوه سنتی و با فلج کردن مراکز فرماندهی و کنترل ارتش اسرائیل و بمباران برج‌های ارتباطی انجام شد، افزود: «این باعث شد پیکارجویان حماس بتوانند نیروهای ارتش اسرائيل را دور از یکدیگر هدف قرار دهند، سپس به ستاد فرماندهی ارتش حمله کنند.» او گفت عملیات حماس نیروهای اسرائیلی را آشفته و سردرگم کرد و باعث شد درگیری چند روز ادامه پیدا کند.

نقش حزب‌الله

قهوچی افزود: «عامل غافلگیری برای ارتش اسرائیل عملا کشنده بود، زیرا هنگام هجوم پیکارجویان حماس به اردوگاه ارتش اسرائیل، نیروهای اسرائيلی لباس‌زیر بر تن داشتند و حتی لوله توپ‌ تانک‌ها را نیز پوشانده بودند.» او در ادامه گفت: «عامل غافلگیری ۱۰۰ درصد به موفقیت این عملیات کمک کرد تا جایی که حماس نیز از سهولت اجرای آن ابراز تعجب می‌کند.»

قهوچی اضافه کرد: «اسرائیل که به توان نظامی‌اش می‌بالید، تصور نمی‌کرد ممکن است دشمن هم بتواند از فناوری‌های پیشرفته استفاده کند. به همین دلیل خیلی دیر متوجه میزان قدرت حماس شد.»

او با بیان اینکه جنبش حماس به دلیل هماهنگی مستقیم و دائمی با حزب‌الله لبنان در عرصه نظامی به پیشرفت‌های مهمی دست یافته است، گفت: «بعید نیست که حزب‌الله لبنان در برنامه‌ریزی و آموزش این عملیات نقش ایفا کرده باشد.»

قهوچی معتقد است که حمله حماس به اسرائیل نمونه کوچکی از هرگونه جنگ آینده بین اسرائیل و حزب‌الله است و این نبرد غافلگیرکننده را می‌توان پیامی از سوی حزب‌الله به اسرائیل دانست.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه