دومین انفجار در روز جمعه در پاکستان، سه کشته و ۱۲ زخمی بر جا گذاشت

دو مهاجم انتحاری در خیبرپختونخوا، نخست ایستگاه پلیس و سپس مسجد را هدف قرار دادند

پلیس اعلام کرد که در نتیجه تخریب مسجد نزدیک به ۴۰ نفر زیر آوار مانده‌اند - @SeharKamran /X

دو انفجار انتحاری هم‌زمان، ظهر روز جمعه هفتم مهر (۲۹ سپتامبر)، در مسجدی در ناحیه هانگوی ایالت خیبرپختون‌خوا پاکستان رخ داد. مقام‌های محلی در هانگو تا زمان نگارش این خبر، کشته شدن سه تن و زخمی شدن ۱۲ تن دیگر را در این حادثه تایید کردند.

این انفجارها در مسجدی در نزدیکی ایستگاه پلیس رخ داد و گفته می‌شود یک نیروی پلیس پاکستان نیز در جمع کشته‌شدگان است. رسانه پاکستانی جیو نیوز به نقل از یک افسر پلیس در منطقه هانگو، نوشته است این انفجارها که حین ادای نماز جمعه رخ دادند، ساختمان مسجد را تخریب کرده‌اند و دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ نفر زیر آوار مانده‌اند.

نثار احمد، افسر پلیس منطقه هانگو، گفت که دو بمب‌گذار انتحاری در این حمله دست داشتند؛ یکی ورودی پاسگاه پلیس را هدف قرار داد و دیگری خود را در داخل مسجد منفجر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دومین حمله تروریستی در روز جمعه ۲۹ سپتامبر در پاکستان بود. ساعتی پیش از این انفجار، یک انفجار انتحاری دیگر در منطقه ماستونگ ایالت بلوچستان پاکستان در مراسم بزرگداشت میلاد پیامبر اسلام رخ داد. گفته می‌شود در نتیجه این انفجار، دست‌کم ۵۲ تن کشته و بیش از ۱۰۰ دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت این حملات را تاکنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است، اما در یک سال اخیر بیشترین حملات تروریستی در بلوچستان و خیبرپختونخواه را طالبان پاکستان برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

گزارشی که موسسه مطالعات درگیری و امنیتی پاکستان (PICSS) اوایل سپتامبر منتشر کرد، نشان داد که ۹۹ مورد حملات شبه‌نظامیان در سراسر پاکستان در ماه اوت ثبت شده است. این بالاترین رقم ثبت‌شده در هر ماه از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون بوده است. این حملات به کشته شدن ۱۱۲ نفر و زخمی شدن ۸۷ نفر منجر شده که عمدتا شامل نیروهای امنیتی و غیرنظامیان بوده است.

تحریک طالبان پاکستان به‌عنوان فعال‌ترین گروه شبه‌نظامی در پاکستان، در دو سال گذشته مسئولیت بیشترین حملات تروریستی در این کشور را به عهده گرفته است. این گروه که بر اساس ادعای دولت پاکستان، در داخل خاک افغانستان مستقر است، با استفاده از خاک این کشور و نیز تسلیحات بی‌شماری که در این کشور وجود دارد، در دو سال گذشته به حملات گسترده‌ تروریستی در پاکستان اقدام کرده‌ است.

دولت پاکستان اخیرا با اعمال فشارهای زیاد بر طالبان افغانستان، از آنان خواسته‌اند تا مانع فعالیت تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان شوند. خواسته‌ای که به آسانی برای هر دو طرف قابل‌اجرا نیست.

بیشتر از جهان