آمریکا اطلاعات مربوط به قتل رهبر سیک‌ها را در اختیار کانادا قرار داد

پلیس سواره سلطنتی کانادا در حال بررسی این قتل است که دهلی‌نو هرگونه دخالت در آن را رد می‌کند

تصویر هاردیپ سینگ نجار در معبد گورو ناناک سیک گوردوارا بریتیش کلمبیا، کانادا- Don MacKinnon / AFP

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد قتل هاردیپ سینگ نجار، رهبر جدایی‌طلب سیک‌‌، اطلاعاتی را در اختیار کانادا قرار دادند.

پس از آنکه دو مرد نقاب‌دار ژوئن گذشته سینگ نجار را در حومه گوردوارا واقع در سوری بریتیش کلمبیا کشتند، اطلاعاتی که ایالات متحده آمریکا در اختیار اوتاوا قرار داد، موید نتیجه‌گیری کانادا است که می‌گوید «ماموران»‌ هندی عامل این ترور بی‌شرمانه‌اند.

منابع اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به نیویورک‌تایمز گفتند که ایالات متحده آمریکا پیش از وقوع این قتل از آن آگاه نبود و هیچ «دلیل قاطعی» منتشر نکرد، اما به متحد شمالی نزدیکش برای ارائه پیش‌زمینه بیشتر کمک کرد.

پلیس سواره سلطنتی کانادا در حال بررسی این قتل است که دهلی نو هرگونه دخالت در آن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌بی‌سی گزارش می‌دهد که گویا کانادا افراد و شنود اطلاعاتی دارد که موید نظریه ترور آن‌ها است؛ از جمله ارتباط‌هایی که نشان می‌دهد مقام‌های هندی در کانادا در آن دست داشته‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز پنجشنبه گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که تصمیم برای منتشر کردن این اتهام‌ها در صحن مجلس عوام... به‌سادگی اتخاذ نشده است. این کار با جدیت تمام انجام شد.»

این قتل موجب بروز بحران دیپلماتیک بین کانادا و هند شده است. کانادا بزرگ‌ترین جامعه سیک‌های خارج از هند را که حدود ۷۷۰ هزار نفرند، در خود جای داده است.

اوتاوا دیپلمات ارشدی را که برای اطلاعات هند کار می‌کرد، اخراج کرد. هند نیز یک دیپلمات ارشد کانادایی را اخراج کرد و خدمات ویزا در تمام رده‌ها برای کانادایی‌ها را به‌مدت نامعلوم به حالت تعلیق درآورد.

نجار، شهروند کانادا، از ایجاد خالصتان، یک کشور مستقل برای جمعیت سیک هند که بخشی از ایالت پنجاب را دربرمی‌گیرد، حمایت می‌کرد.

او سال ۲۰۱۶ طی نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد: «من یک ملی‌گرای سیک‌ام که به حق سیک‌ها برای تعیین سرنوشت و استقلال پنجاب تحت اشغال هند از طریق برگزاری همه‌پرسی در آینده اعتقاد دارم و از آن حمایت می‌کنم.»

دولت هند در سال ۲۰۲۰ نجار را تروریست خواند. این دولت او را به رهبری سازمان شبه‌نظامی نیروی ببر خالصتان متهم کرد.

در ۱۸ ژوئن، دو مرد نقاب‌دار هنگام خروج نجار از معبد سیک‌ها، جلو خودرو او را گرفتند و با سلاح‌های خودکار و شلیک حدود ۳۰ تا ۵۰ گلوله او را به قتل رساندند.   

© The Independent

بیشتر از جهان