انتخابات پاکستان، ژانویه ۲۰۲۴ برگزار می‌شود

تحلیلگران پاکستانی امیدوارند که با برگزاری انتخابات شفاف، زمینه برای بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی فراهم شود

کمیسیون انتخابات پاکستان-Aamir QURESHI / AFP

کمیسیون انتخابات پاکستان، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، اعلام کرد که انتخابات عمومی در ژانویه سال آینده، تقریبا سه ماه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده، برگزار خواهد شد.  

قرار بود که انتخابات در پاکستان، کشوری درگیر بحران سیاسی و اقتصادی شدید در آسیای جنوبی، در ماه نوامبر برگزار شود، اما به‌دلیل سرشماری جدید و تعیین حوزه‌های انتخابی با تاخیر مواجه شده است.  

در بیانیه کمیسیون انتخابات پاکستان آمده است که رای‌گیری انتخابات عمومی، اواخر ژانویه، پس از پایان ثبت‌نام نامزدها و پیکارهای انتخاباتی برگزار خواهد شد.  

حکومت پاکستان را انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت اداره می‌کند و این حکومت قرار است که بر انتخابات عمومی نظارت کند. این در حالی است که قرار بود انتخابات ظرف ۹۰ روز پس از انحلال پارلمان در ماه اوت برگزار شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، کمیسیون انتخابات بی‌طرفی حکومت موقت به رهبری انوار‌الحق کاکر را زیر سوال برده و گفته بود که گمان می‌رود که با مخالفان عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین و زندانی، هم‌سو باشد. 

ارتش نهادی قدرتمند است و بیش از سه دهه از تاریخ ۷۶ ساله پاکستان را اداره و مدیریت کرده است و نفوذ زیادی در سیاست ازجمله در ایجاد و شکستن حکومت‌های غیرنظامی دارد. 

حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان، امیدوار است که از هم‌دردی حامیان خود استفاده کند و پیروزی سال ۲۰۱۸ را تکرار کند، اما به‌دلیل تنش با ارتش، بعید به نظر می‌رسد که این حزب برنده انتخابات شود.  

دو رقیب اصلی دیگر برای رهبری حکومت پاکستان، حزب مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم پاکستان‌ است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پیشین، عضو حزب مسلم لیگ شاخه نواز است.  

نوازشریف، برادر شهباز شریف، از تبعید و محرومیت پنج ساله از مناصب دولتی بازگشته است. نواز شریف سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بوده است. 

بلاول بوتو زرداری ۳۴ ساله، رئیس جوان حزب مردم پاکستان و پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین، یکی دیگر از نامزدهای کلیدی است. او در اولین مسند دولتی خود به‌عنوان وزیر امور خارجه در دولت مستعفی کار کرد. 

حکومت پاکستان با بحران مالی و افزایش فشار گروه‌های تروریستی به‌ویژه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) روبرو است. تحلیلگران پاکستانی امیدوارند که با برگزاری انتخابات و ایجاد شفافیت در آن، زمینه برای بهبود وضعیت اقتصادی و امنیتی فراهم شود. 

بیشتر از جهان