وزیر دفاع روسیه از پهپادها و سامانه موشکی سپاه پاسداران در تهران دیدن کرد

وزیر دفاع روسیه از موشک پدافندی پهپاد پایه و پرسه‌زن ۳۵۸ با برد پرسه‌زنی ۴۰۰ کیلومتر بازدید کرد

وزیر دفاع روسیه به همراه فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران - Tasnim

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) با حضور در محل نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده این نیرو، دیدار و از نمایشگاه پهپادها و سامانه‌های موشکی و پدافند هوایی سپاه بازدید کرد.

تسنیم با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از این دیدار نوشت که شایگو از پرتابگر ۲ فروندی پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، موشک کروز پاوه، و دیگر تجهیزات نظامی سپاه پاسداران دیدن کرد.

خبرگزاری ایرنا نیز نوشت که وزیر دفاع روسیه از نمایشگاه دائمی دستاوردهای نیروی هوافضا و تجیهزاتی چون «موشک پدافندی پهپاد پایه و پرسه‌زن ۳۵۸ با برد پرسه‌زنی ۴۰۰ کیلومتر» بازدید کرد.

این نخستین سفر وزیر دفاع روسیه به تهران پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ است. از هنگام تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، روابط سیاسی-نظامی ایران و روسیه گسترش یافته است. آمریکا و کشورهای غربی نیز اکنون با حساسیت بیشتری به این همکاری‌ها واکنش نشان می‌دهند.

وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه با استقبال رسمی محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، وارد تهران شد و پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد باقری، صبح چهارشنبه با حضور در ستاد وزارت دفاع، با امیر آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته تسنیم، گفت‌وگو درباره سند همکاری‌های بلندمدت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همچنین پیشنهادهایی برای حل‌وفصل مشکل قفقاز از محورهای مذاکرات دو طرف بوده است.

اوکراین، آمریکا، و چند کشور اتحادیه اروپا بارها حکومت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که با تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین دخالت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با سفر وزیر دفاع روسیه به تهران، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را با هدف مهار برنامه ساخت پهپادهای نظامی حکومت ایران وضع کرد. ارتش روسیه متهم است که با پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌‌های شهری و مواضع غیرنظامی اوکراین را مرتب هدف قرار می‌دهد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه، و ترکیه را به‌ اتهام کمک به برنامه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین حکومت ایران و همکاری با آن تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که شبکه مزبور، که اکنون تحریم شده است، حمل محموله‌ها و انجام تراکنش‌های مالی در حمایت از تولید پهپاد و فعالیت‌های تولید و تهیه و نگهداری هواپیماهای نظامی شرکت صنایع هواپیما‌سازی ایران (هسا)، با نام مستعار شرکت شاهین، را تسهیل کرده‌ است.

بر اساس این تحریم‌ها، مهدی گوگردچیان، مدیر اجرایی کنونی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، حمیدرضا نوری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره هسا، و حسین عینی، مدیر ساخت پهپاد هسا، از جمله افرادی‌اند که تحریم‌‌ شده‌اند.