بیانیه مشترک هند و عربستان سعودی: تقویت همکاری‌ها در زمینه تامین انرژی

نخست‌وزیر هند و ولیعهد عربستان سعودی پس از اجلاس دوروزه گروه۲۰ در دهلی نو دیدار، و در مورد تقویت همکاری‌های دو کشور بحث و تبادل‌نظر کردند

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دوشنبه، ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، در دهلی‌نو دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار پس از اجلاس دوروزه گروه ۲۰ در پایتخت هندوستان انجام‌ شد. 

آریندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجه هند، پس از این نشست گفت که دو رهبر عربستان سعودی و هندوستان، درباره همکاری‌های مهم در زمینه تامین و امنیت انرژی، امور نظامی و دفاعی، پیشرفت صنعت پزشکی، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، و نهایتا امنیت غذایی بحث‌وتبادل نظر کردند. 

این گفت‌وگوها در چارچوب «شورای همکاری راهبردی هند و عربستان سعودی» انجام‌ گرفت. 

این شورا که در ۲۰۱۹ به مثابه «بستری برای تقویت روابط بین دو کشور» تاسیس شد، پس از پایان نشست دو رهبر هند و عربستان سعودی، بیانیه‌ مشترکی صادر کرد.

در این بیانیه افزون بر همکاری‌ دو کشور در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی، بر  «حمایت از ثبات بازارهای جهانی نفت» تاکید، و تصریح شده است که رهبران دو کشور قصد دارند در مورد «مسائل و بحران‌های بین‌المللی مواضع مشترکی داشته ‌باشند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوکشور در این بیانیه مشترک همچنین «طرح صلح عربی» را تنها راه‌‌حل بحران فلسطین دانسته‌اند. این طرح که پیشنهاد پادشاهی عربستان سعودی است، بر تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل تاکید می‌ورزد. در این بیانیه مشترک با اشاره به بحران افغانستان نیز تاکید می‌شود که جامعه جهانی باید به امنیت و ثبات در این کشور کمک ‌کند. 

همزمان، دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، دوشنبه از مشارکت عربستان سعودی در بخشی از پروژه بلندپروازانه ایجاد راه ارتباطی ریلی-دریایی که هند را از طریق خاورمیانه به اروپا متصل می‌کند، استقبال کرد و آن را «راهبردی» خواند.

طرح اصلی این پروژه، که از آن به مثابه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های قرن بیست‌و‌یکم یاد‌ می‌شود، نخستین بار شنبه گذشته در جریان اجلاس سران گروه بیست در دهلی‌ رونمایی شده بود. 

این توافق از استقبال دولت جو بایدن نیز برخوردار شده است، به نحوی که رئیس جمهوری ایالات ‌متحده شنبه گذشته در حاشیه اجلاس گروه۲۰، آن را «تاریخی» خواند.

نارندرا مودی در این باره گفت: «این گذرگاه نه‌تنها دو کشور را به هم متصل می‌کند، بلکه امکان همکاری اقتصادی و اتصال دیجیتالی بین آسیا، خاورمیانه و اروپا را نیز فراهم می‌سازد.»

بیشتر از جهان