هاوایی؛ فوران آتشفشان کیلاویا پس از دو ماه خاموشی

کیلاویا از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان است

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید که آتشفشان کیلاویا واقع در جزایر هاوایی، پس از دو ماه خاموشی، دوباره فوران کرده است.

فوران این آتشفشان به‌دلیل فاصله زیاد آن با روستا‌های اطراف، هیچ تلفاتی نداشته‌ است. 

این قله آتشفشانی در امتداد ساحل جنوبی جزیره هاوایی واقع است. زمین‌شناسان عمر آن‌را بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار سال می‌دانند. دست‌کم صدهزار سال است که این آتشفشان از دریا بیرون آمده ‌است. 

کیلاویا در زبان ساکنان هاوایی به معنای «فوران بسیار عظیم» است و دلیل آن هم فعال‌بودن دائمی این کوه‌ آتشفشانی است. در ماه مه ۲۰۱۸ فوران گسترده این آتشفشان باعث شد که مقام‌های محلی بیش از دو هزار نفر را از روستاهای اطراف آن تخلیه کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوران کیلاویا در ۲۰۱۸ بیش از ۷۰۰ خانه را در روستاهای اطرافش ویران کرد. پس از آن، این آتشفشان در ۲۰۲۱ دو بار با فوران‌های گسترده، هزاران ماجراجو را به پارک اطرافش کشاند. این افراد چندین روز منتظر ماندند تا شاهد فوران گسترده کیلاویا باشند. 

کیلاویا پیش‌تر در ژانویه و ژوئن سال جاری میلادی نیز بدون ایجاد تلفات، فوران کرده‌بود. 

آژانس مدیریت اضطراری هاوایی اعلام کرد که فوران این آتشفشان در روزهای کنونی، تهدیدی جدی برای مردم این منطقه ایجاد نمی‌کند، اما ذرات و گازهای آتشفشانی ممکن است به مشکلات تنفسی برای افرادی که در معرض آن قرار دارند، بینجامد. بر اساس گزارش‌ها، آژانس مزبور یکشنبه، ۱۰ سپتامبر، کد رنگ هشدار را از نارنجی به قرمز تغییر داد.

درون زمین، توده‌‌‌سنگ‌های آذرین با حرارت بسیار زیاد (حدود هزار درجه سانتیگراد و بیشتر) وجود دارد که ماگما (تفتال) نامیده می‌شود. ماگما با رسیدن به سطح زمین، سرد و جامد می‌شود و  این روند به پدید آمدن گدازه‌هایی می‌انجامد که فوران آتشفشانی ایجاد می‌کند.

بیشتر از جهان