زمستان‌های گرم بریتانیا؛ ثبت رکوردهای جدید افزایش دما

دانشمندان می‌گویند با توجه ادامه گرم شدن زمین، رکوردهای دما باز شکسته خواهد شد

در بریتانیا، در فاصله بین سالهای 2010 و 2019، هشت بار رکورد افزایش دما شکسته شد- Paul ELLIS / AFP

در بریتانیا، در فاصله بین سالهای 2010 و 2019، هشت بار رکورد افزایش دما شکسته شد، و این باعث شد که دهه گذشته دومین گرمترین دهه در 100 گذشته باشد.

طبق گزارش سازمان هواشناسی بریتانیا، فقط در سال 2019، چهار بار رکورد دما شکسته شد، از جمله بالاترین دما در زمستان و تابستان، که به گفته این نهاد «ناشی از افزایش دما در سرتاسر جهان است».

گرمترین روزی که تاکنون در بریتانیا ثبت شده است، 25 ژوئيه سال گذشته بود، که در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه کمبریج دما به 38.7 درجه سانتیگراد رسید.

اسکاتلند و ولز نیز، رکورد گرمترین زمستان را در سطح کشور شکستند، در 21 فوریه در ابیون در ابردین‌شیر دمای 18.3 درجه سانتیگراد ثبت شد و پنج روز بعد در پورثمدوگ، در منطقه گوینز ولز دمای 20.8 درجه سانتیگراد ثبت شد.

دکتر مارک مک‌کارتی، رئیس مرکز ملی اطلاعات جوی در سازمان هواشناسی بریتانیا، می‌گوید: «نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که چند مورد از این موارد تغییر بی‌سابقه دما، در یک دهه گذشته اتفاق افتاده است و چند مورد از آنها رکورد افزایش و نه کاهش دما هستند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که روند گرم شدن زمین تا پایان قرن 21 ادامه پیدا کند و در نتیجه انتظار داریم این رکوردها در آینده شکسته شوند.»

اگرچه هنوز رسما تأیید نشده است، اما ممکن است رکورد دمای 18.7 درجه سانتیگراد برای تاریخ 28 دسامبر 2019 نیز ثبت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق رکورد ثبت شده، سال گذشته یازدهمین گرمترین سال بود و میانگین دما 9.42 درجه سانتیگراد بود. علاوه بر این، 10 سالی که از بقیه سالها گرمتر بوده‌اند همگی بعد از 2002 می‌باشند.

طبق گزارش سازمان هواشناسی بریتانیا، دهه 2010 پس از دهه 2000، گرمترین و مرطوب‌ترین دهه در 100 سال گذشته بوده است.

به گفته هواشناسان، سال گذشته همچنین یازدهمین مرطوب‌ترین سال قرن بوده است، و برخی مناطق مانند ناتینگهامشایر، لینکلن‌شر و بخش‌هایی از یورکشایر جنوبی در بین پنج منطقه‌ای بودند که بیشترین بارندگی را در طول سال داشته‌اند. در لینکلن‌شر در ماه ژوئن گذشته، 2.3 برابر میانگین بارندگی این منطقه در این ماه باران بارید.

مک‌کارتی می‌گوید: «ما در دهه‌های اخیر شاهد افزایش کلی بارندگی بوده‌ایم اما این افزایش در همه مناطق یکسان نبوده و بنابراین مردم در همه نقاط کشور این افزایش را احساس نکرده‌اند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که باران باریدن در زمستان افزایش یابد و در نتیجه زمستان‌های مرطوب‌تر و تابستان‌های خشک‌تری داشته باشیم - اما باز هم ممکن است زمستان‌های خشک و تابستان‌های مرطوب هم داشته باشیم.»

یک سخنگوی دولت در این باره گفته است: «موضوع تغییرات جوی یک اولویت ملی است و ما مصمم هستیم که آن را حل کنیم.

«ما نخستین اقتصاد بزرگ بودیم که برای حذف سهم خود از تغییرات جوی تا سال 2050، یک هدف الزام آور قانونی تعیین کردیم و، در بین کشورهای عضو جی‌20 از سال 2000 تا کنون ما بیشترین سرعت را در زمینه کاهش کربن داشته‌ایم.

«از سال 1990، ما تولید گازهای گلخانه‌ای خود را بیش از 40 درصد کاهش داده‌ایم و در عین حال اقتصاد ما بیش از دو سوم رشد کرده است.

«اما ما مصمم هستیم كه اقدامات بیشتری انجام دهیم تا بر سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیفزایم و در مدتی که تا 26مین همایش تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسگو باقی مانده و هم در خود این اجلاس که امسال برگزار خواهد شد، اقدامات بلندپروازانه‌ای انجام دهیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان