وزیر خارجه لیبی در میان هیاهوی دیدار با همتای اسرائیلی به ترکیه گریخت

آژانس امنیت داخلی لیبی اعلام کرد که او اجازه خروج از لیبی را نداشته است

وزیر خارجه تعلیق شده لیبی - RYAD KRAMDI / AFP

مقام‌های لیبی دوشنبه، ۲۸ اوت (۶ شهریور)،  اعلام کردند که نجلا المنقوش، وزیر خارجه این کشور، به دلیل ترس و نگرانی از امنیت خود، به ترکیه گریخته است.

خبر دیدار هفته گذشته وزیر خارجه لیبی با همتای اسرائیلی‌اش در رم، پایتخت ایتالیا، اعتراضاتی را در چندین شهر لیبی در پی  داشت.

به گزارش رویترز، آژانس امنیت داخلی لیبی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پرواز المنقوش به ترکیه، اعلام کرد که او اجازه خروج از لیبی نداشته است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که المنقوش عازم استانبول شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اعلام پیروزمندانه طرف اسرائیلی از دیدار با وزیر خارجه لیبی، باعث شد که یکشنبه، ۲۷ اوت، معترضان در چندین شهر لیبی به خیابان بیایند و شرایطی پدید آورد که نخست‌وزیر را وادار کرد تا وزیر امور خارجه را از سمت خود تعلیق کند. بیانیه وزارت خارجه اسرائیل که روز یکشنبه انتشار یافت، این دیدار را «تاریخی» توصیف کرده بود.

در این بیانیه آمده است که طرفین درباره روابط تاریخی دو کشور و امکان کمک‌های بشردوستانه و همکاری اسرائیل در کشاورزی و مدیریت آب لیبی گفت‌وگو کرده‌اند. اما بیانیه وزارت خارجه لیبی تصویر بسیار متفاوتی ارائه داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه لیبی این دیدار را رویارویی تصادفی کم‌اهمیتی توصیف کرده بود که «شامل هیچ‌ بحث، توافق یا مشورتی نبود». بیانیه افزوده بود که المنقوش مجددا بر حمایت لیبی از آرمان فلسطین و «نفی کامل و مطلق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» تاکید کرده است.

با این حال، مقام‌های اسرائیل به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که این دیدار از چند ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود و مقام‌های اسرائیلی و لیبیایی از قبل در مورد آن گفت‌وگو کرده بودند.

اسرائیل با لیبی، از کشورهای عربی که سابقه‌ای طولانی در خصومت با اسرائیل دارد، روابط دیپلماتیک ندارد.

از سوی دیگر، مجلس نمایندگان لیبی دوشنبه، ۲۸ اوت، از دادستان کل کشور خواست تا درباره چگونگی و محتوای ارتباط دولت عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر لیبی، با اسرائیل، تحقیق کند.

وزارت خارجه لیبی گفت که نشست هفته گذشته در رم «غیررسمی و برنامه‌ریزی نشده» بود و المنقوش بر حمایت لیبی از فلسطینی‌ها تاکید کرده است. اما اعلام این نظر نتوانست اعتراضات را در طرابلس، پایتخت لیبی، و دیگر نقاط کشور آرام کند.

به گزارش رویترز، انس الگوماتی، کارشناس لیبی در موسسه «صادق»، گفت که دبیبه و رقیب او، خلیفه حفتر، و پارلمان مستقر در شرق لیبی که از او حمایت می‌کند، از این دیدار اطلاع داشتند. او همچنین افزود که آن‌ها المنقوش را قربانی کردند.

الگوماتی همچنین با اشاره به اینکه حمایت تل‌آویو از حفتر امری مخفی نیست، گفت که به نظر‌ می‌رسد که انتشار این اطلاعات راهبردی، برای تغییر موازنه به سود حفتر طراحی شده بود تا با فشار آوردن به دبیبه او را به کناره‌گیری از قدرت سوق دهند، یا به سازش با اردوگاه حفتر مجبور کنند.  

به گزارش نیویورک‌تایمز، خشم ناشی از تماس المنقوش با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، نشان داد که با وجود تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و سه کشور عربی در چند سال گذشته با میانجیگیری ایالات متحده، بسیاری از کشورهای عربی عمیقا با اسرائیل مخالف‌اند و همچنان از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند.

پس از سرنگونی معمر قذافی در قیام ۲۰۱۱ لیبی که با حمایت آمریکا و ناتو همراه شد، این کشور نفت‌خیز در هرج‌و‌مرج فرو رفته‌ است و از  ۲۰۱۴ به این سو، قدرت بین دولت عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس، و دولت رقیب او، خلیفه حفتر مستقر در شرق کشور، تقسیم شده است.

بیشتر از جهان