ایران، عربستان سعودی و امارات عضو رسمی بریکس خواهند شد

روند عضویت رسمی شش کشور جدید از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد

ALET PRETORIUS / POOL / AFP

سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی روز پنج‌شنبه گفت، گروه کشورهای بریکس تصمیم گرفته است از شش کشور آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دعوت کند تا به اعضای جدید این گروه تبدیل شوند.

روند عضویت رسمی این اعضای جدید از ژانویه ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در اجلاس این هفته در ژوهانسبورگ توافق کردند که گروه بریکس را گسترش دهند. این اولین توسعه بریکس از سال ۲۰۱۰ خواهد بود.

اعضا گفتند یک گروه بزرگ‌تر می‌تواند به مقابله با تسلط گروه ۷ (G7) در امور جهانی کمک کند.

در حالی که همه اعضای بریکس به طور علنی حمایت خود را از رشد این بلوک ابراز کرده‌اند، بین رهبران بر سر میزان و سرعت آن اختلاف نظر وجود داشت.

چین مشتاق‌ترین عضو بریکس برای توسعه آن است. روسیه و آفریقای جنوبی هم از پیشنهاد چین برای توسعه این گروه حمایت کردند. هند نگران بود که بزرگتر شدن بریکس این گروه را به نهادی تحت سلطه چین تبدیل کند، در حالی که برزیل نگران واکنش احتمالی کشورهای غربی بود.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در دومین سفرش به خارج از کشور در سال جاری گفت که گسترش این بلوک «تجمیع قدرت ما و تجمیع خرد ما برای ایجاد حکمرانی جهانی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر چین، که کشورش حدود ۷۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی بریکس را در اختیار دارد، گفت: «ما در زمانی جمع می‌شویم که جهان دستخوش تغییرهایی عمده و تقسیم‌بندی‌ها و گروه‌بندی مجدد است. جهان وارد دوره جدیدی از آشفتگی و دگرگونی شده است.»

مقام‌های آمریکا احتمال ظهور بریکس در قامت رقیب ژئوپلیتیکی را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و این بلوک را مجموعه‌ای بسیار متنوع از کشورها توصیف کرده‌اند که هم دوستان و هم رقیبان را در خود جای داده است.

بحث بر سر گسترش بلوک بریکس، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در صدر دستور کار نشست سه‌روزه سران در ژوهانسبورگ قرار داشت. این نشست روز پنجشنبه به پایان رسید.