در سالگرد مهسا امینی دانشگاه‌ها یکی‌یکی مجازی می‌شوند

شوراهای صنفی دانشجویان: «نهادهای امنیتی با دانشجویان تماس می‌گیرند و آن‌ها را تهدید می‌کنند»

در یک سال اخیر، شمار زیادی از دانشجویان بازداشت و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند‌ــ شوراهای صنفی دانشجویان کشور

با نزدیک‌ شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و خیزش سراسری ایرانیان، اقدام‌های امنیتی حکومت در دانشگاه‌ها افزایش یافته است. پیش‌تر زمزمه‌هایی شنیده شده بود مبنی بر اینکه کلاس‌ها در هفته‌های ابتدایی سال تحصیلی جدید که هم‌زمان با سالگرد مهسا امینی است، مجازی برگزار می‌شوند. اینک شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داده به‌رغم اینکه اعلام شده بود سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها از ۲۵ شهریور آغاز می‌شود، تاریخ آغاز کلاس‌ها در اغلب دانشگاه‌های بزرگ ایران حداقل یک هفته به تعویق افتاده است.

بر مبنای گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، سال تحصیلی جدید در دانشگاه صنعتی شریف از سوم مهر آغاز می‌شود و بر اساس اطلاعیه دانشگاه فردوسی مشهد که در سایت این دانشگاه هم منتشر شده است، کلاس‌های این دانشگاه در تمام مقاطع تحصیلی، دو هفته اول مهر مجازی برگزار خواهند شد. دانشگاه فردوسی مشهد درباره اینکه به چه دلیل کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شوند، هیچ توضیحی نداده است. این در حالی‌ است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌تر مجازی شدن دانشگاه‌ها را تکذیب کرده بود.

روز ۱۸ مرداد، مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران، از رایزنی با وزارت علوم برای مجازی شدن دانشگاه‌ها در ۱۰ روز ابتدایی مهر خبر داد و مدعی شد این اقدام «در راستای کاهش ترافیک پایتخت» انجام می‌شود. این خبر بازتاب وسیعی داشت و خیلی‌ها آن را اقدام امنیتی حاکمیت در سالگرد مهسا امینی خواندند اما اندکی پس از انتشار آن، علی شمسی‌‌پور، سخنگوی وزارت علوم، هرگونه مکاتبه شهرداری تهران با این وزارتخانه را انکار کرد و گفت: «تصمیم و دستورالعمل وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری است.»

به‌رغم این ادعا، در آستانه سالگرد مهسا امینی و خیزش سراسری ایرانیان، اخبار مجازی شدن دانشگاه‌ها در هفته‌های ابتدایی سال تحصیلی جدید در حال انتشار است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور همچنین خبر داده که در سالگرد مهسا امینی، تماس‌ نهادهای امنیتی با دانشجویان افزایش یافته است. به نوشته این شورا، «در دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دست‌کم با ۴۰ دانشجو تماس گرفته‌اند. همچنین طی هفته گذشته با تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر، تبریز و صنعتی شریف تماس گرفته شده است.»

بر اساس این گزارش، «دانشجویان در جلسات بازجویی تهدید شده‌ و از آنان تعهد گرفته‌اند که در اعتراض‌های احتمالی دانشجویان شرکت نکنند و در فضای مجازی هم در این ارتباط فعالیت نداشته باشند».

در دانشگاه مدنی تبریز نیز حراست دانشگاه با برخی دانشجویان و خانواده‌ها تماس گرفته و آنان را به اخراج از دانشگاه و معرفی به نهادهای امنیتی و بازداشت تهدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شوراهای صنفی دانشجویان کشور تاکید کرد: «بسیاری از دانشجویان احضارشده در اعتراض‌های سال گذشته نه بازداشت شده‌ بودند و نه محکومیت انضباطی داشتند. به نظر می‌رسد احضار آنان صرفا با هدف ایجاد رعب و وحشت بوده است.»

فعالان دانشجویی در یک سال گذشته به‌تناوب اعلام کردند که حراست دانشگاه‌ها عملا به بازوی اجرایی نهادهای امنیتی تبدیل شده‌اند. شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز در گزارش اخیر، بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و نوشت که «همکاری حراست دانشگاه‌ها و ارسال مستقیم اسامی دانشجویان برای نهادهای امنیتی در بسیاری موارد محرز شده است».

برخوردهای امنیتی با دانشجویان و ایجاد هراس بین آن‌ها و خانواده‌هایشان هم‌زمان با مجازی شدن کلاس‌ها در روزهای ابتدایی سال تحصیلی جدید، نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران از آغاز دوباره اعتراض‌ها را آشکار می‌کند.

پیش‌تر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، به‌صراحت گفته بود که آغاز مجدد اعتراض‌ها می‌تواند از دانشگاه‌ها باشد. او روز ۳۰ تیر در جمع «استادان بسیجی» به نقل از «دشمنان» گفت: «آن‌ها اعلام کرده‌اند دانشگاه اولین جایی است که باید اغتشاشات جدید راه‌اندازی شود.» او در ادامه گفت که «اگر نتوانند در سالگرد اغتشاشات کاری کنند، کاملا شکست می‌خورند».

نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه در همکاری با بسیج در حال اجرای طرحی به نام «حا.میم.۲» [حلقه‌های میانی] در دانشگاه‌ها است. مهدی فاطمی‌پور، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، گفته بود که این طرح با هدف فعال کردن حلقه‌های میانی و فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

با این حال به‌ نظر می‌رسد هدف پنهان چنین طرح‌هایی ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه‌ها و سرکوب دانشجویان معترض است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۱۶ مرداد، به نقل از رضا محمدی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد همدان، نوشته بود که طرح حا.میم.۲ با هدف «بصیرت‌افزایی و پاسخ به شبهات و مقابله با ترفندهای دشمن» در دو سطح استانی و سراسری در حال برگزاری است.

جنبش دانشجویی ایران که حدود دو دهه تقریبا خاموش شده بود، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و شروع خیزش سراسری مردم بار دیگر احیا شد. در کمتر از یک ماه، صدها دانشجو در نقاط مختلف ایران به اعتراض‌های مردمی پیوستند و دانشگاه‌ها به کانون اصلی مبارزه علیه حکومت تبدیل شدند.

در یک سال اخیر، شمار زیادی از دانشجویان بازداشت و تعداد زیادی نیز با احکام انضباطی از ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه و خوابگاه محروم شده‌اند. البته برخوردهای امنیتی به دانشجویان محدود نبود و شمار زیادی از استادان که از دانشجویان معترض حمایت کرده بودند، نیز تعلیق و اخراج شدند. به‌رغم تهدیدهای مداوم، مقاومت دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه هنر تهران تا سال ۱۴۰۲ نیز ادامه یافت.