سیما باهوس: طالبان مرتکب گسترده‌ترین تجاوز به حقوق زنان در افغانستان می‌شوند

گوردون براون خواستار به محاکمه کشاندن رهبران طالبان به اتهام جنایت علیه بشریت شد

سیما باهوس، رئیس آژانس زنان سازمان ملل، گفت که دفترش با زنان افغانستان در تماس است و شجاعت آنان را ستود - @unwomenchief/twitter

در دومین سالروز تصرف افغانستان به دست طالبان، سیما باهوس، رئیس آژانس زنان سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا فشارها بر طالبان را برای تغییر وضع در افغانستان بیشتر کنند. او گفت که طالبان در دو سال گذشته «جامع‌ترین، سیستماتیک‌ترین، و بی‌سابقه‌ترین نوع تجاوز به حقوق زنان و دختران را مرتکب شده‌اند.»

این مقام سازمان ملل گفت که طالبان با صادر کردن بیش از ۵۰ فرمان و دستور محدودکننده، هیچ‌یک از آزادی‌ها و جنبه‌های زندگی زنان را در امان نگذاشته‌اند. او تصریح کرد: «آن‌ها [طالبان] سیستمی را ایجاد کرده‌اند که بر پایه سرکوب توده‌ای زنان بنا شده است که به‌درستی و به‌طور گسترده آپارتاید جنسیتی تلقی می‌شود.»

سیما باهوس در این بیانیه به طالبان هشدار داد که با توجه به پیامدهای این اقدام‌های سرکوبگرانه، در تصمیم‌هایشان بازنگری کنند. او همچنین از جامعه بین‌المللی خواست که به اعمال فشار بر طالبان ادامه دهند و از هر ابزاری که در اختیار دارند برای وارد کردن فشار به طالبان استفاده کنند.

در همین حال، گوردون براون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور آموزش جهانی، نیز در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست تا نقض حقوق اساسی زنان در افغانستان را جنایت بشری طالبان بشناسد و این پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیما باهوس نیز ضمن جنایت خواندن اعمال طالبان، تاکید کرد که جامعه جهانی باید از طریق بازتاب دادن صدای زنان افغانستان، تامین مالی خدمات مورد نیاز آنان، و حمایت از سازمان‌ها  و کسب‌وکارهای آنان در کنار زنان افغانستان بایستد و علیه طالبان اقدام کند.

رئیس آژانس زنان سازمان ملل متحد گفت که دفتر او با زنان افغانستان در تماس است و شجاعت آنان در ادامه مبارزه با «ظلم طالبان» را ستود. او گفت: «در مواجهه با خصمانه‌ترین شرایط، آن‌ها علیه تخلفات صحبت می‌کنند، خدمات کمک‌رسانی ارائه می‌کنند، کسب‌وکارها را دارند و اداره می‌کنند، و سازمان‌های زنان را اداره می‌کنند. شجاعت آن‌ها باید الهام‌بخش ما برای اقدام بزرگ‌تر و الگوی آن‌ها برای عزم دوباره باشد.»

در همین حال، لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) در ژنو، در بیانیه‌ای گفت: «ما در حال تعامل با مقام‌های کنونی [طالبان] در مورد این موضوع‌ها هستیم و تعهد آن‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر را به آن‌ها یادآوری می‌کنیم.»

دفتر آژانس حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین مدعی شده است که برای نظارت، مستندسازی، و حمایت از طیف وسیعی از موضوع‌های حقوق بشری، از جمله آزادی‌های اساسی، حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه، و حقوق زندانیان در افغانستان کار مستمر می‌کند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد اوضاع حقوق بشر در دو سال گذشته در افغانستان به‌سرعت بدتر از پیش شده است و این سیر نزولی همچنان ادامه دارد. در همین حال، مدافعان حقوق بشر و زنان در هفته نزدیک به سالروز به‌قدرت رسیدن طالبان، در افغانستان و شهرهای متعدد جهان تظاهرات کردند و از سازمان ملل متحد خواستند که جنایت‌های طالبان در افغانستان را جنایت ضد بشر بشناسد و این پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرد.

بیشتر از جهان