مقام پیشین مجلس ایران: حضور هزاران پناهجوی افغان با سابقه نظامی تهدیدی برای کشور است

در دوسال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان با سابقه نظامی به ایران پناهنده شدند

فلاحت‌پیشه گفت که بر خلاف دیگر کشورها که پذیرش مهاجر گزینشی است، مهاجران افغان بر ایران تحمیل شده‌اند- etemadonline

یک مقام پیشین مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت در حالی که کشورهای دیگر به طور گزینشی مهاجر می‌پذیرند، در ایران موجی از مهاجران افغان به‌ویژه در دو سال گذشته و پس از حاکمیت طالبان، به این کشور تحمیل شده‌اند. 

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ایران، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت که در دوسال گذشته بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند افغانستان با سابقه نظامی به ایران پناهنده شدند و ممکن است شماری از این پناهجویان تهدیدی برای کشور میزبان باشند. او تاکید کرد که آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر، روزانه ۱۰ هزار نفر به آمار مهاجران در ایران افزوده می‌شود. 

رئیس اسبق کمیسیون امنیت مجلس نمایندگان ایران به مسئولان حکومت ایران هشدار داد که جدای از مسائل انسان‌دوستانه، باید آمار دقیقی از افرادی که در حال ورود به خاک این کشورند، داشته باشند. به نظر او، به این شکل می‌توان فهمید که چه تعداد از این مهاجران برای کشور میزبان تهدید محسوب می‌شوند. 

این عضو سابق مجلس ایران تصریح کرده است: «قصد ندارم تردیدی نسبت به حضور این افراد مطرح کنم اما با دید حاکمیتی، مسئولین کشور باید رصدی نسبت به این موضوع داشته باشند.»

او با اشاره به «تحمیل شدن» مهاجران افغان بر ایران تاکید کرد که پذیرش پناهجو شرایطی دارد و معمولا کشورها با درخواست پذیرش افرادی موافقت می‌کنند که حرفه و تخصصی داشته باشند و نیروی کار به حساب بیایند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تصریح کرد: «حتما در اطرافیان خود شاهد هستید که اکثرا با درخواست پذیرش افرادی موافقت می‌شود که در حرفه و تخصص خود سرآمد بوده و حرفی برای گفتن داشته‌اند. این در حالی است که مهاجران افغان به صورت موج به کشور ما می‌آیند و در برخی از شهرها هم دست به تغییر بافت جمعیتی منطقه موردنظر زده‌اند.»

فلاحت‌پیشه همچنین در مورد بهره‌مندشدن مهاجران افغان از برخی کمک‌هزینه‌ها صحبت کرد و گفت که این کمک هزینه‌ها برای ایرانیان مانند مسائل امنیتی مهم است. 

او افزود: «با توجه به وجود مشکلات اقتصادی در کشورمان و همچنین کمک‌هایی که از طریق اعمال یارانه بر برخی از کالاهای اساسی صورت می‌گیرد این سوال ایجاد می‌شود که برخورداری مهاجران از یارانه‌هایی که به شهروندان ایرانی تعلق می‌گیرد به چه صورت است؟ این یارانه‌ها بخش اعظم بودجه کشور ما را در بر می‌گیرد و مانند مسائل امنیتی برایمان مهم هستند؛ در دنیای امروز کشورها به گونه گزینشی مهاجران را می‌پذیرند.» 

این مقام سابق مجلس ایران همچنان بر «مافیایی شدن» روند ورود و خروج مهاجران افغان از ایران تاکید کرد و گفت که یک «فساد نظام‌مند در روند انتقال مهاجران افغان از افغانستان به ایران» وجود دارد. به گفته او، عده‌ای در ایران و افغانستان از انتقال این افراد به ایران سود می‌برند و به طور نمونه، در خاک افغانستان برای ورود هر فرد و برای هر بار عبور ۵۰۰ دلار از او مطالبه می‌شود.

او تصریح کرد: «می‌خواهم بگویم در ورود مهاجران غیرقانونی افغانستانی به ایران، مافیایی را تشکیل داده‌اند و می‌دانید هر امری در هر کشوری تبدیل به مافیا شود مقابله با آن سخت و دشوار خواهد بود، چرا که مافیا ریشه می‌دواند و مانع شکل‌گیری از روند اجرای قانون می‌شود.»

اظهارات این مقام پیشین مجلس ایران همزمان با دوسالگی بازگشت دوباره طالبان بر عرصه قدرت در افغانستان صورت می‌گیرد. در دو سال گذشته، طالبان شمار زیادی از کارمندان حکومت پیشین افغانستان را به بهانه‌های مختلف دستگیر و شکنجه کرده‌اند؛ به همین دلیل است که اکثر کارمندان و اعضای حکومت پیشین مجبور به ترک افغانستان شدند و بیشتر به کشورهای همسایه ازجمله ایران پناه برده‌اند.