سه سال حبس برای تغییر ژنتیکی نوزادان

دکتر «هی» به طبابت غیرقانونی و تخطی از مقررات پژوهش‌های علمی ‌چین محکوم شده است

هی ژیانکوی دانشمند چینی می گوید، دو نوزاد دوقلو را با دستکاری ژنتیکی در مقابل بیماری ایدز مصون کرده است- Anthony WALLACE / AFP

چین پژوهشگری را که به دنبال شرکت در پروژه تولید نوزادان از نظر ژنتیکی دستکاری شده، شهرت جهانی یافت، زندانی کرده است.

هی ژیانکوی در نوامبر سال گذشته در یک کنفرانس دستکاری‌های ژنتیکی گفت، در راس یک پروژه علمی‌موفق شده دو نوزاد دوقلو را با دستکاری ژنتیکی در مقابل بیماری ایدز مصون کند.

دکتر هی هیچ سندی نداشت که ثابت کند مقامات مسئول پروژه‌اش را تایید کرده‌اند یا آن را به کادر تحقیقات پزشکی ارائه داده‌اند. به همین دلیل مقامات چین تایید کرده‌اند تحقیقات او و تیمش «عامدانه روندهای نظارتی را نادیده» گرفته است.  

دکتر هی در روز دوشنبه به طبابت غیرقانونی و تخطی از مقررات پژوهش‌های علمی ‌چین، و نیز تقلب در اسناد (نظارت‌های) اخلاقی به سه سال حبس و پرداخت ۳۳۰ هزار پوند جریمه محکوم شد. 

محکومیت او که توسط خبرگزاری رسمی‌چین - شین هوا، منتشر شد، برای نخستین بار افشا کرد نوزاد سومی ‌هم که از مادری متفاوت با دوقلو‌ها متولد شده، پیش از تعطیلی پروژه دستکاری ژنتیکی دکتر هی، در برنامه تحقیقات او بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو پژوهشگر دیگر که در تیم دکتر هی کار می‌کردند نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اما به مجازات‌های سبک‌تری محکوم شده‌اند. ژانگ رنلی به دوسال حبس و پرداخت یکصد و پانزده هزار پوند جریمه و کین ژینشو به ۱۸ ماه حبس تعلیقی برای دو سال و پرداخت ۷۵ هزار پوند محکوم شدند. 

دکتر هی به دنبال انتشار تحقیقاتش در زمینه مهندسی ژن و مصاحبه‌های مفصل با رسانه‌های غربی در مهمانخانه یک دانشگاه توسط گارد مسلح بازداشت شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده او و دستیارانش گفت آن‌ها «اصولی ترین اخلاقیات را زیر پا گذاشته» و «در جهت کسب شهرت و ثروت، عامدانه از محدوده مقررات ملی در تحقیقات علمی ‌و درمان‌های پزشکی تجاوز کرده اند.»

دکتر هی از فن‌آوری موسوم به «سی آر آی اس پی آر- کَس ۹» برای تغییر ژن جنین در داخل رحم مادر در جریان لقاح مصنوعی استفاده کرده است. استفاده از این فن‌آوری ارزان و آسان است و با استفاده از آنزیم خاصی بخش مورد نظر در «دی ان ای» فرد را از آن جدا می‌کند.

از هنگام کشف و انتشار استفاده از این آنزیم در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، این فن‌آوری نقطه عطفی در دستکاری ژنتیکی در تولید محصولات کشاورزی و بیماری‌های ژنتیک در حیوانات بوده است.

اما منتقدان ایجاد تغییر در «دی. ان. ای» جنین انسان، می‌گویند این تکنیک با مشکلاتی بنیادی همراه است. به گفته آن‌ها، تغییرات ژنتیکی روی یک فرد به نسل‌های آتی او منتقل خواهد شد. در عین حال هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت پیامد نهایی دستکاری‌های ژنتیکی چیست.

دستکاری‌های ژنتیکی از طریق روش «سی آر آی اس پی آر» روی کسانی که از بیماری‌های خونی - از جمله کم خونی ارثی، رنج می‌برند آزمایش شده، اما نه به منظور روشی برای تغییر کلی ساختمان ژنتیکی انسان.

© The Independent

بیشتر از جهان