ایتالیا قصد دارد از عضویت «ابتکار کمربند و جاده» خارج شود

به گفته وزیر دفاع ایتالیا عضویت رم در «ابتکار کمربند و جاده» صادرات چین به ایتالیا را چند برابر کرده اما تاثیر چندانی بر صادرات ایتالیا به چین نداشته است

گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا - AFP

رم تصمیم چهار سال پیش ایتالیا را در پیوستن به طرح «ابتکار کمربند و جاده»، «نسنجیده و بسیار بد» توصیف کرد، چرا که به گفته وزیر دفاع ایتالیا، این تصمیم صادرات این کشور را افزایش نداده، اما به نفع چین تمام شده است.

ایتالیا تنها کشور بزرگ غربی بود که در سال ۲۰۱۹ به طرح «ابتکار کمربند و جاده» پیوست. این طرح در کانون سیاست خارجی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور و دبیرکل حزب کمونیست چین، قرار دارد و بیش از ۷۰ کشور جهان را در بر می‌گیرد.

این طرح شامل دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است و از شرق تا غرب آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا را هدف قرار داده است. رم در زمان پیوستن به این طرح، با انتقاد گسترده متحدان غربی خود روبه‌رو شد.

به گزارش رویترز، گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، یکشنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد)، در مصاحبه‌ با روزنامه کوریره دلا سرا، با ابراز پشیمانی از این تصمیم، گفت که این طرح صادرات چین به ایتالیا را چند برابر کرده، اما تاثیر چندانی بر صادرات ایتالیا به چین نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایتالیا خواهان بررسی راه‌های خروج از این توافق‌اند. به گفته وزیر دفاع ایتالیا، اینک مسئله این است که چطور می‌توان بدون آسیب زدن به روابط دوجانبه با پکن، از تصمیم مذکور عقب نشست. زیرا هرچند چین رقیب ایتالیا است، شریک تجاری مهم آن نیز محسوب می‌شود.

هفته گذشته جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، پس از دیدار با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، اعلام کرد که دولتش تا دسامبر پیش ‌رو فرصت دارد در این‌باره  تصمیم بگیرد. به گفته او، این تصمیم نیازمند گفت‌وگو با دولت چین، و نیز بحث و تبادل‌نظر در پارلمان ایتالیا است.

چنانچه رم در ماه‌های آینده راهی برای پایان دادن به این توافق پیدا نکند، عضویت ایتالیا در این طرح به صورت خودکار  تمدید خواهد شد.

بیشتر از جهان