افشای اسناد محرمانه؛ اسکوبار می‌خواست خانواده‌اش به بریتانیا پناهنده شوند

پابلو اسکوبار، سلطان مواد مخدر جهان، قصد داشت تسلیم شود به این شرط که همسر و فرزندانش از کشور خارج شوند

خانواده اسکوبار همراه دوستان و دیگر اقوام در اولین سالگرد مرگ پابلو اسکوبار،  ۲ دسامبر ۱۹۹۴‌ـ GUILLERMO TAPIA/AFP

پیشنهاد محرمانه پناه دادن به خانواده پابلو اسکوبار در بریتانیا افشا شد.

در مدارکی از سال ۱۹۹۳، که به‌تازگی منتشرشده، افشا شده است مقام‌های کلمبیایی به دیپلمات‌ها گفته بودند بدنام‌ترین سلطان مواد مخدر جهان قصد دارد تسلیم شود به این شرط که به همسر و فرزندانش پناهندگی داده شود، و از بریتانیا به‌عنوان «مقصد ارجح» نام برده شده بود.

اسکوبار که در محله فقیرنشین مدئین، دومین شهر بزرگ کلمبیا، به دنیا آمد، به جایی رسید که یک کارتل یک میلیارد دلاری مواد مخدر تاسیس کرد که حدود ۸۰ درصد تجارت کوکایین جهان را کنترل می‌کرد و حدود ۳۴۰ میلیون دلار در هفته درآمد داشت.

اسناد پرونده، که اکنون در آرشیو ملی در کیو در جنوب غرب لندن بایگانی شده است، نشان می‌دهد گوستاوو دگریف، دادستان کل کلمبیا، در سپتامبر ۱۹۹۳، با پیشنهادی که مدنظر داشت، سرزده به سفارت بریتانیا رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته تایمز، در یادداشتی که به لندن فرستاده شد، آمده بود: «او گفت پابلو اسکوبار آماده است خودش را تسلیم کند به‌شرط این‌که خانواده‌اش بتوانند مدتی، تا وقتی اوضاع آرام شود، به خارج از کشور بروند. به بریتانیا به‌عنوان مقصد ارجح اشاره شده بود. دگریف گفت اعضای خانواده موردبحث همسر، پسر، دختر، دو خواهر، یک برادر و هشت خواهرزاده و برادرزده‌اش را شامل می‌شود.»

نوئمی سانین دروبیو، وزیر خارجه کلمبیا، در تلاش برای دستیابی به توافق، مستقیما سراغ دیوید هنی، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل متحد، رفت. هنی نوشت: «سانین گفت مهم است که این درخواست کاملا محرمانه باقی بماند. اگر بریتانیا موافقت کند که این خانواده را بپذیرد، دولت کلمبیا مایل نیست که افشا شود در این مسئله نقشی داشته است.»  

به نظر می‌رسد این پیشنهاد وایت‌هال (دولت بریتانیا) را نگران کرده بود، و این موضوع در پاسخی که ۷ اکتبر ۱۹۹۳ فرستاده شد، مشخص بود. در این نامه آمده بود: «اسکوبار یک قاچاقی بی‌رحم مواد مخدر و تروریست است. او مسئول قتل صدها و شاید هزاران نفر است. خانواده‌اش از درآمد [او از] تجارت مواد مخدر گذران زندگی می‌کنند.»

در این نامه همچنین در مورد خطراتی که چنین توافقی می‌تواند برای کارمندان بریتانیایی مستقر در کلمبیا داشته باشد، هشدار داده شد، و در ادامه اضافه شد که ممکن است خشونت به دنبال این خانواده به داخل بریتانیا کشیده شود.

مایکل هوارد، وزیر کشور وقت، دستور منع ورود برای خانواده اسکوبار صادر کرد. وقتی نیکولاس انریکه اسکوبار اورکیخو، پسرعموی پابلو اسکوبار، در نوامبر ۱۹۹۳ وارد فرودگاه هیترو شد، این دستور اجرایی شده بود، هم‌زمان در فرودگاه فرانکفورت به باقی خانواده اسکوبار اجازه ورود داده نشد و به بوگوتا بازگردانده شدند.

چند هفته بعد، اسکوبار در درگیری مسلحانه روی بام خانه‌ای در مدئین به ضرب گلوله کشته شد.

پس از این‌که آلمان و موزامبیک درخواست پناهندگی‌ همسر و فرزندان این سلطان مواد مخدر را رد کردند، آرژانتین به آن‌ها پناه داد. 

هوارد ۸۲ ساله که اکنون لرد هوارد لیم است، گفت به خاطر نمی‌آورد جلوی ورود خانواده اسکوبار را گرفته باشد، و افزود: «اسکوبار را می‌شناختم و به کلمبیا رفته‌ام، اما بعد از مرگ اسکوبار بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان