تاریخچه مسجد الرفاعی؛ آرامگاه محمدرضا شاه پهلوی فقید

پس از مرگ پادشاه فقید ایران در پنجم مرداد ۱۳۵۹، به درخواست انور سادات، پیکر محمدرضا شاه پهلوی در مسجد الرفاعی -که مقبره بسیاری از پادشاهان مصر است- طی مراسم تشییع رسمی به‌صورت امانت به خاک سپرده شد

مسجد الرفاعی در قرن نوزدهم میلادی در میدان صلاح‌الدین، مقابل مسجد قرن چهاردهمی السلطان حسن ساخته شد-independentpersian

روز پنجشنبه ۵ مرداد، مراسم چهل‌و‌سومین سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی در مسجد الرفاعی در قاهره، پایتخت مصر، با حضور شهبانو فرح پهلوی، یاران وفادار شاهنشاه فقید و گروهی از ایرانیان برگزار شد.

اگرچه شهبانو فرح پهلوی هر سال به‌مناسبت سالگرد درگذشت همسرش به قاهره می‌رود، اولین بار چهل‌‌و‌سه سال پیش بود که همه اعضای خاندان پهلوی (غیراز تاج‌الملوک، مادر شاه، که از فوت پسرش خبر نداشت و والاحضرت شمس که کنار مادر مانده بود) در مسجد الرفاعی حاضر شدند تا پیکر پادشاه فقید ایران را در این مکان تاریخی به امانت به خاک بسپارند.

محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران که در پی انقلاب ۱۳۵۷ مجبور به ترک وطن شد، در ماه‌های آخر عمر همراه خانواده‌اش مهمان رسمی انور سادات، رئیس‌جمهوری وقت مصر، بود که دوستی صمیمانه و دیرینه‌ای با او داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از درگذشت پادشاه فقید ایران در پنجم مرداد ۱۳۵۹، به درخواست انور سادات، پیکر محمدرضا شاه پهلوی در مسجد الرفاعی -که مقبره بسیاری از پادشاهان مصر است- طی مراسم تشییع رسمی به‌صورت امانت به خاک سپرده شد.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر درباره مسجد الرفاعی می‌نویسد که این مسجد در قرن نوزدهم میلادی در میدان صلاح‌الدین (یا میدان قلعه)، مقابل مسجد قرن چهاردهمی السلطان حسن ساخته شده است. بنای مسجد پس از تکمیل به احمد الرفاعی، موسس صوفیان رفاعی، واگذار شد؛ هر چند که خود او آن‌جا دفن نشد.

خدیو اسماعیل یا اسماعیل پاشا (خدیو لقب پادشاهان مصر در آن دوره بود)، هوشیار قادین، مادرش (که به‌عنوان ملکه مادر نیز شناخته می‌شود)، ملک فواد اول و ملک فاروق (پدر و برادر فوزیه، همسر اول محمدرضا شاه پهلوی)، دو پادشاه آخر سلسله محمدعلی نیز در این مسجد دفن شده‌اند.

پیکر رضاشاه پهلوی، پدر محمدرضا شاه و بنیان‌گذار دودمان پهلوی، نیز پس از فوت او در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در آفریقای جنوبی، به‌صورت امانت در مسجد الرفاعی به خاک سپرده شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم، پیکر رضا شاه در سال ۱۳۲۹ به ایران بازگردانده شد و در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری به خاک سپرده شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر