آزمایش موشکی کره شمالی ساعاتی پس از ورود زیردریایی هسته‌ای آمریکایی به کره جنوبی 

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی دست‌کم یک موشک بالستیک به سمت دریای شرقی شلیک کرده است

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی دست‌کم یک موشک بالستیک به سمت دریای شرقی شلیک کرده است. 

ارتش کره جنوبی افزود که این یک آزمایش تسلیحاتی دیگر پیونگ‌یانگ است که به نظر می‌رسد در اقدامی برای نمایش قدرت، و در اعتراض به اعزام نیرو و سامانه‌های عمده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به کره جنوبی، صورت گرفته است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، در نخستین دقایق سه‌شنبه، ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) به وقت محلی، این خبر را اعلام کرد و در بیانیه آن به نقطه مبدا پرتاب موشک و برد پرواز آن اشاره‌ای نشده است. 

ساعاتی پیش از پرتاب موشک بالستیک کره شمالی، نیروی دریایی کره جنوبی از رسیدن زیردریایی هسته‌ای آمریکایی «یو‌اس‌اس آناپلیس» به بندری در جزیره «ججو» خبر داده بود. ورود زیردریایی یو‌اس‌اس‌ آناپولیس، تاکید مضاعفی بر نمایش قدرت مقابله با تهدیدهای هسته‌ای کره شمالی، و حمایت آمریکا از کشور متحدش، کره جنوبی، است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز زیردریایی هسته‌ای «یواس‌اس کنتاکی» به کره جنوبی رسید. این نخستین زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای ایالات متحده است که در ۴۰ سال گذشته به کره جنوبی رفته است. خبرگزاری‌ها گفتند که واشنگتن و سئول با این اقدام به کره شمالی هشدار دادند که در صورت استفاده این رژیم از تسلیحات هسته‌ای خود، به حکومت آن پایان خواهند داد. 

روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی در آوریل توافق کرده بودند که زیردریایی‌های آمریکایی که قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک هسته‌ای دارند، مرتب به کره جنوبی سفر کنند. این اقدام در پاسخ به تقویت توان هسته‌ای کره شمالی و تهدیدهای آن در این زمینه است. سئول و واشنگتن همچنین توافق کردند که یک «گروه مشاوره هسته‌ای» با حضور هر دو کشور برپا کنند و رزمایش‌های نظامی مشترک خود را گسترش دهند. 

رسانه‌ها به نقل از کارشناسان نوشتند که شلیک آزمایشی موشک‌های بالستیک و کروز کره شمالی در واکنش به رسیدن زیردریایی‌های آمریکایی به همسایه جنوبی این کشور، نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ قادر به انجام حمله‌های هسته‌ای علیه کره جنوبی و کشتی‌های اعزامی آمریکایی است. 

بیشتر از جهان