چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

گرمازدگی عارضه‌ای جدی است و چنانچه درمان نشود، می‌تواند مرگبار باشد

فرقی نمی‌کند میزان فعالیتتان چقدر است، مایعات زیاد بنوشید و صبر نکنید تا تشنه شوید‌ـ Canva

در حالی که از شرق تا غرب جهان در موج گرما عرق می‌ریزد، متخصصان سلامت می‌گویند ضروری است از خطرات و علائم گرمازدگی آگاه باشیم و از خود و خانواده‌مان محافظت کنیم.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند در اوج گرما، داخل خانه و زیر کولر بمانید. اما اگر لازم است در گرمای سوزان از خانه بیرون بروید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • لباس مناسب بپوشید. لباس‌های سبک و گشاد بپوشید که تا حد امکان خنک بمانید.
  • آهسته‌تر حرکت کنید. اگر به کار و ورزش در هوای گرم عادت ندارید، از شدت و سرعت فعالیتتان بکاهید. اگر تحرک و تقلا در گرما سبب می‌شود ضربان قلبتان بالا برود و نفستان بند بیاید، توقف کنید. به محوطه‌ای خنک یا توی سایه بروید و استراحت کنید، به‌خصوص اگر احساس سرگیجه، گیجی، ضعف یا بی‌حالی دارید.
  • آب کافی بنوشید. فرقی نمی‌کند میزان فعالیتتان چقدر است، مایعات زیاد بنوشید و صبر نکنید تا تشنه شوید. آب گزینه خوبی است و می‌تواند به جبران نمک و مواد معدنی که از طریق تعریق از دست داده‌اید کمک کند. از نوشیدنی‌های شکردار یا الکلی بپرهیزید، زیرا سبب می‌شوند بدنتان آب بیشتری از دست بدهد.
  • کرم ضدآفتاب بزنید. از ضدآفتاب غافل نشوید، زیرا آفتاب‌سوختگی سبب می‌شود بدن نتواند دمایش را پایین نگه دارد و آب از دست بدهد. کرم ضدآفتاب با اس‌پی‌اف ۳۰ یا بالاتر بهترین سپر دفاعی در مقابل اشعه‌های زیان‌آور خورشید است.

نشانه‌های گرمازدگی را بشناسید. عارضه‌های مرتبط با گرما آفتاب‌سوختگی، عرق‌سوز، گرفتگی عضله، و گرمازدگی را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عرق‌سوز جوش‌های قرمزی است که وقتی گرمتان است یا عرق می‌کنید، بروز می‌کند و معمولا در قسمت‌هایی که عرق گیر می‌کند دیده می‌شود، مانند داخل آرنج و پشت زانو.

گرفتگی عضله وقتی رخ می‌دهد که در هوای گرم ورزش و به‌قدری عرق کنید که بدنتان نمک و مایعات ضروری را از دست بدهد.

گرمازدگی هنگامی بروز می‌کند که بدن نمی‌تواند خود را از طریق تعریق خنک کند و دمای بدن به میزان خطرناکی بالا می‌رود و با سرگیجه، تهوع و بیهوشی همراه است.

کودکان و سالمندان بیشتر احتمال دارد دچار گرمازدگی شوند.

گرمازدگی با تعریق شدید، پوست سرد و خیس و رنگ‌پریده، خستگی یا ضعف، گرفتگی عضلات، سرگیجه، تهوع یا استفراغ آغاز می‌شود و در صورت ادامه وضعیت، تعریق قطع و پوست قرمز، داغ، خشک یا مرطوب می‌شود، دمای بدن بالا می‌رود، و فرد دچار سرگیجه یا بی‌حالی، سردرد، تهوع، گیجی یا تشنج می‌شود.

بنابراین، با مشاهده علائم اولیه، از زیر آفتاب خارج شوید، سعی کنید دمای بدنتان را با آب سرد و کم کردن لباس پایین بیاورید و آب بنوشید. اما در صورت بروز گرمازدگی شدید، آب اضافی ننوشید و با ادامه و وخامت علائم یا استفراغ، به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی شدید عارضه‌ای جدی است و چنانچه درمان نشود، می‌تواند مرگبار باشد.

بیشتر از بهداشت و درمان