روسیه از ترس جاسوسی آمریکا استفاده از آیفون را برای مقام‌های دولتی ممنوع کرد

دولت روسیه اپل را به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده متهم می‌کند، ادعایی که این شرکت به‌صراحت رد کرده است

کارمندان وزارت بازرگانی روسیه از ۱۷ ژوییه دیگر اجازه ندارند در محل کارشان از آیفون استفاده کنند‌ـ AFP

سرویس اطلاعاتی روسیه شرکت اپل را به همراهی با دولت آمریکا برای جاسوسی از این کشور متهم کرد. به دنبال این اتهام، به مقام‌های روسی اعلام شد دیگر از آیفون استفاده نکنند.

به گزارش فایننشال تایمز، کارمندان وزارت بازرگانی روسیه از ۱۷ ژوییه دیگر اجازه ندارند در محل کارشان از آیفون استفاده کنند. بنا به گزارش این رسانه، شرکت نفت دولتی روستک هم از این روند پیروی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرملین در ماه مارس به مقام‌های این کشور اعلام کرد استفاده از محصولات اپل را متوقف کنند زیرا از آسیب‌پذیری این گوشی‌ها در برابر هک آمریکا نگران‌ است. دولت روسیه سپس در ماه ژوئن، اپل را متهم کرد که با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده همکاری می‌کند؛ ادعایی که این شرکت صراحتا آن را رد می‌کند.

این اتفاق زمانی رخ داد که یک شرکت امنیت سایبری اعلام کرد آیفون‌های دارای نسخه‌های قدیمی‌تر آی‌او‌اس به بدافزاری آلوده شده‌اند که آن‌ها را در برابر شنود آسیب‌پذیر می‌کند. با این حال، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) هیچ مدرکی در تایید این ادعا ارائه نکرد و کارشناسان امنیتی مستقل هم هیچ نشانه‌ای پیدا نکردند که ثابت کند اپل یک قابلیت «مخفی» برای رمزگذاری این دستگاه طراحی کرده است.

البته این به معنای نبود نقص امنیتی در محصولات اپل نیست. پس از ادعاهای روسیه، اپل به خطاهایی در نرم‌افزار آی‌او‌اس اشاره کرد و به محققان آزمایشگاه کسپرسکی مستقر در مسکو، اجازه داد این ضعف‌ها را شناسایی کنند.

ممنوعیت استفاده رسمی بر مصرف‌کنندگان عادی در روسیه تاثیر چندانی نخواهد داشت. پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، اپل طی سال گذشته از بازار این کشور خارج شد اما محصولات این شرکت همچنان از کشورهای دیگر به روسیه وارد می‌شوند.

بیشتر از جهان