جزایر سه‌گانه ایرانی؛ با فشار افکار عمومی نماینده خامنه‌ای مجبور به واکنش شد

ابوترابی‌فرد: روسیه موضع‌ خود را سریع اصلاح کند

به‌دنبال موج فشار افکار عمومی ایرانیان داخل و خارج از کشور به مواضع وزارت خارجه روسیه، در قبال مالکیت جزایر ایرانی خلیج فارس، در نهایت محمدحسن ابوترابی‌فرد، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و امام جمعه تهران، از دولت روسیه خواست تا رویکردش را تغییر دهد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران روز جمعه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ به‌نقل از امام جمعه تهران نوشتند: «با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران-مسکو و منشور سازمان همکاری‌های شانگهای، درباره احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو،‌ انتظار جدی مردم ایران اسلامی و ملل مسلمان منطقه از روسیه، اصلاح عاجل و سریع موضع اخیر است.»

در متن بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، بر ضرورت انجام گفت‌وگوهای راهبردی تاکید شده و از تلاش‌های امارات متحده عربی برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای «مسئله» جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه یا ارجاع به دادگاه بین‌المللی حمایت شده است.

پیش‌تر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در واکنش گفته بود که جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی تا ابد متعلق به ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهارشنبه هفته پیش نیز سفیر روسیه در تهران به وزارت خارجه احضار شد و به‌گفته منابع دولتی در ایران، مراتب رسمی اعتراض دولت جمهوری اسلامی به او ابلاغ شد.

در این میان، روزنامه الشرق الاوسط روز شنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیرماه ۱۴۰۲) در گزارشی نوشت برخی از جناح‌های حکومتی در ایران از نزدیکی روابط تهران و مسکو راضی نیستند و انتقادهایی را مطرح می‌کنند. انتقادهایی که با سیاست کلی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر «نگاه به شرق» هم‌خوانی ندارد.

به‌نوشته الشرق الاوسط، دولت جمهوری اسلامی ایران سعی کرد با احضار سفیر روسیه در تهران به انتقادها پاسخ دهد. اما در نهایت، با تشدید فشارها و انتقادها، مقام‌های نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای به صرافت افتادند تا وارد میدان شوند و از مسکو انتقاد کنند.

در این میان، شاهزاده رضا پهلوی، روز جمعه با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان لندن، واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال موضع وزارت خارجه روسیه را «ضعیف» و «خفت‌بار» توصیف کرد و نوشت: «ادعاهای واهی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک، و ابوموسی تاییدی است بر اینکه جمهوری اسلامی با سیاست‌های نابخردانه و خیانتکارانه خود، ثروت و خاک و تمامیت ارضی ایران را به حراج گذاشته است.»