پلیس پرو ۲۳ مهاجر افغان را از دست قاچاقچیان انسان نجات داد

مهاجران افغان برای رسیدن به آمریکا از کشورهای آمریکای جنوبی می‌گذرند

دادستانی پرو اعلام کرد پلیس این کشور ۲۳ مهاجر افغان را که قاچاقچیان انسان آنان را در مسیر پرو به اکوادور به گروگان گرفته بودند، آزاد کرده است. به گفته پلیس، این مهاجران افغان برای پیمودن این مسیر به قاچاقچی‌ها پول داده بودند اما آن‌ها پس از اینکه پول را گرفتند، این مهاجران را در خانه‌ای در روستای اناپری واقع در مرز پرو با برزیل محبوس کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مهاجران از برزیل حرکت کرده بودند و می‌خواستند با گذر از چندین کشور آمریکای لاتین، خود را به ایالات متحده آمریکا برسانند.

دادستانی پرو در مورد مقدار پولی که این مهاجران به قاچاقچیان پرداخته‌اند، اطلاعاتی نداد اما اعلام کرده که قاچاقچیان به این مهاجران وعده داده بودند آنان را نخست به یک شهر مرزی انتقال می‌دهند و از آنجا به لیما، پایتخت پرو، می‌برند. سپس آن‌ها را به شهر مرزی تومبس در مرز شمالی با اکوادور منتقل و از آنجا به اکوادور وارد خواهند کرد اما این مهاجران ناگهان از خانه‌ای در اناپری سردرآوردند و قاچاقچیان آنان را بدون آب و غذا در این خانه زندانی کردند. در میان این مهاجران افغان چهار کودک از جمله یک نوزاد دو ماهه نیز حضور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از اروپا، حالا آمریکا به مقصد تازه مهاجران افغان تبدیل شده است. پس از سقوط دولت جمهوریت و سلطه طالبان، آمریکا و تعدادی از کشورهای عضو ناتو هزاران همکار خود را از افغانستان خارج کردند. در این میان، برزیل نیز وعده داد برای تعدادی از افغان‌ها که جانشان در حکومت طالبان در خطر است، ویزای بشردوستانه صادر می‌کند.

برزیل تا ژانویه ۲۰۲۳ حدود شش هزار و ۵۰۰ ویزای بشردوستانه برای افغان‌ها صادر کرد و بیش از چهار نفر وارد این کشور شدند اما تعدادی از افغان‌هایی که به برزیل آمدند، نتوانستند خود را با مشکلات موجود در این کشور از جمله نبود فرصت‌‌های شغلی کافی و مشکلات زبان وفق بدهند؛ بنابراین به کمک باندهای قاچاق انسان به سوی آمریکا حرکت کردند و تعدادی از آنان هم به آمریکا رسیدند.

با این حال رسیدن به آمریکا سخت‌ترین مسیری است که مهاجران افغان تاکنون پیموده‌اند. آنان برای رسیدن به مقصد باید حداقل از ۱۱ کشور عبور کنند که بیشتر این مسیر نیز باید با پای پیاده طی شود و هرچند مهاجران افغان برای رسیدن به آمریکا از باندهای قاچاق انسان کمک می‌گیرند، بسیاری اوقات این باندها به طمع پول بیشتر آنان را گروگان می‌گیرند. گاهی هم به چنگ باندهای تبهکار می‌افتند و تا پول ندهند، در حبس آن‌ها می‌مانند.

البته دولت آمریکا اعلام کرده است مهاجرانی که از مرز مکزیک و به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شوند، از هیچ‌گونه تسهیلاتی مهاجرتی برخوردار نخواهند شد و حتی درخواست پناهندگی آن‌ها هم پذیرفته نمی‌شود.

بیشتر از جهان