ترکیه و مصر در مسیر بهبود روابط دیپلماتیک سفرای خود را معرفی کردند

صالح متلو سن به عنوان سفیر ترکیه به قاهره می‌رود و عمرو الهامی سفیر مصر در آنکارا خواهد شد

ترکیه و مصر پس از ماه‌ها مذاکره، در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام تحولات مهم در حوزه روابط سیاسی، با هدف بهبود روابط دیپلماتیک دوجانبه سفرای خود در این کشورها را معرفی کردند.

بر اساس بیانیه مشترک وزارت خارجه دو کشور، صالح متلو سن سفیر ترکیه در قاهره خواهد بود و عمرو الهامی به عنوان سفیر مصر عازم آنکارا می‌شود.

در این بیانیه تاکید شده است که روسای‌جمهوری دو کشور در راستای تامین منافع مردم ترکیه و مصر تصمیم گرفته‌اند روابط دوجانبه خود در سطح دیپلماتیک را بهبود و گسترش دهند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و عبدالفتاح السیسی، همتای مصری‌اش، نزدیک به یک ماه پیش درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا توافق کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط آنکارا و قاهره از سال ۲۰۱۳ به سردی گرایید؛ پس از آنکه ارتش مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق این کشور و متحد نزدیک اردوغان را که جزو اخوان المسلمین بود، از قدرت کنار زد. اردوغان که از این رویداد خشمگین بود اعلام کرد که حاضر نیست با کسی ‌مانند عبدالفتاح السیسی گفت‌وگو کند.

قاهره اخوان‌المسلمین را یک سازمان تروریستی می‌شناسد. از زمان ممنوعیت فعالیت آن در مصر، بسیاری از اعضای این گروه و هوادارانش به ترکیه گریخته‌اند.

با به قدرت رسیدن السیسی، دو کشور لفاظی و خط و نشان کشیدن برای یکدیگر را آغاز کردند. بالا گرفتن این تنش‌های دیپلماتیک در نهایت به اخراج سفرای دو کشور منتهی شد. رقابت راهبردی ترکیه و مصر با محوریت جغرافیای سیاسی به‌تدریج در درگیری‌های منطقه‌ای مانند جنگ داخلی لیبی هم پدیدار شد؛ جایی که هر کشور از یکی از طرف‌‌های تخاصم حمایت می‌کرد.

نشست ژانویه ۲۰۲۱ کشورهای عربی در شهر العلا در عربستان سعودی نقطه عطفی در پایان دادن به خصومت‌ها و چرخش دیپلماتیک دو کشور محسوب می‌شود و پس از آن بود که قاهره و آنکارا برای بهبود روابط دوجانبه گام‌هایی برداشتند.

با اینکه روابط سیاسی و دیپلماتیک ترکیه و مصر در یک دهه گذشته سرد بود، مبادلات تجاری بین دو کشور هرگز متوقف نشد. تا جایی که در سال ۲۰۲۲، ترکیه همچنان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات مصر به ارزش چهار میلیارد دلار بود.

بیشتر از جهان