یازدهمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تصویب شد

شرکت‌هایی در ارمنستان، ایران، ازبکستان و امارات متحده عربی در فهرست شرکت‌هایی‌ قرار دارند که مشمول ‏محدودیت‌های صادراتی شده‌اند

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا، ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ - FREDERICK FLORIN/AFP

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن)، با یازدهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه، به‌دلیل حمله به اوکراین، موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف این دور از تحریم‌ها مبارزه با دور زدن تحریم‌های پیشین اتحادیه اروپا علیه روسیه است.

سوئد، که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اعلام کرد اقدام‌های جدید در نشست سفیران اتحادیه اروپا در بروکسل تصویب شد. به‌گفته سوئد در این دور از تحریم‌ها، اقدام‌هایی به‌منظور مبارزه با دور زدن تحریم‌های پیشین و تحریم افراد مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بخشی از این بسته تحریمی، سه شرکت مستقر در هنگ‌کنگ در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند که اتحادیه اروپا صادرات فناوری‌های حساس به آن‌ها را محدود می‌کند.

به گفته یک دیپلمات، پنج شرکت از سرزمین اصلی چین، که در پیشنهاد قبلی گنجانده شده بودند، پس از اینکه پکن بروکسل را وادار به حذف آن‌ها کرد، از فهرست تحریم‌ها خارج شدند.

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت شرکت‌هایی در ارمنستان، ایران، ازبکستان، و امارات متحده عربی در فهرست شرکت‌هایی‌ قرار دارند که مشمول محدودیت‌های صادراتی شده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت‌هایی را برای کشتی‌هایی وضع کرده است که مظنون به دریافت مخفیانه نفت روسیه در دریا‌ هستند.

همچنین، در این دور از تحریم‌ها، اتحادیه اروپا یکصد و چهار فرد را به فهرست سیاه ممنوعیت صدور روادید و مسدود کردن دارایی‌ها اضافه کرد. این افراد شامل افسران ارشد ارتش روسیه، شخصیت‌های مرتبط با شرکت خصوصی واگنر و کسانی است که در بسیج نیروهای روسی دست دارند و مبلغان دولتی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه نشان‌دهنده تداوم مواضع سرسختانه اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با تجاوز به اوکراین و سایر مسائل بین‌المللی است.

پیش از این، یونان و مجارستان با تصویب این دور از تحریم‌ها علیه روسیه مخالفت کرده بودند و خواستار حذف تعدادی از شرکت‌ها از فهرست شرکت‌هایی شده بودند که از تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب حمایت می‌کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ماه مه اعلام کردند که یازدهمین بسته تحریم‌ها بر تشدید سازوکارهای اجرای تحریم‌ها در حکم بخشی از تلاش‌ها به‌منظور ممانعت از اقدام روسیه برای دور زدن تحریم‌ها تمرکز خواهد کرد.

مقام‌های اتحادیه اروپا پیش از این گفته‌ بودند باید تحریم‌هایی علیه شرکت‌های کشورهای ثالث نیز اعمال شود که کالای تحریم‌شده را مجددا به روسیه صادر می‌کنند.

وبسایت پولیتیکو پیش از این، به‌نقل از دفتر هماهنگی تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا، نوشته بود صادرات محموله‌های ریزتراشه‌ها و قطعات الکترونیکی کلیدی به روسیه به میزان قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین بازگشته است. از این‌رو اتحادیه اروپا در دور جدید تحریم‌ها تلاش دارد مانع دسترسی روسیه به این فناوری‌های حساس شود.

به‌گزارش پولتیکو روسیه در حال بهبود توانایی خود برای مقابله با تحریم‌های غرب است و حالا، یازدهمین دور تحریم‌ها علیه روسیه تلاش دارد توانایی روسیه در دور زدن تحریم‌ها را کم کند.

بیشتر از جهان