افزایش خطر تحریک طالبان پاکستان، دفاع طالبان افغانستان از جابه‌جایی مهاجران ‏پاکستانی ‎ ‎

سخنگوی طالبان، گفته است که مهاجران پاکستانی به بخش‌های مرکزی و جنوبی و شمالی افغانستان منتقل خواهند شد

جنگجویان پاکستانی پس از ۲۰۱۴ به افغانستان آمدند- AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است که مهاجران پاکستانی به بخش‌های مرکزی و جنوبی و شمالی افغانستان منتقل خواهند شد.

او در مصاحبه با طلوع نیوز ادعا کرده است که انتقال این مهاجران به بخش‌های گوناگون افغانستان  هیچ تهدید و تبعیضی به هیچ استانی نیست، بلکه این تصمیم بر اساس منافع مشترک افغانستان و پاکستان گرفته شده است.

او گفت: «مهاجرانی که در نزدیکی خط دیورند [نام مرز بین افغانستان و پاکستان] بودند، همه‌شان نه، ولی تعداد بسیار کمی‌شان که تشویش در آن‌ها ظاهر شده بود، به برخی از استان‌های مرکزی و جنوب و همچنان شاید هم شمال تقسیم می‌شوند که قابل کنترل باشند.»

این نخستین بار است که طالبان طرح انتقال مهاجران وزیرستان شمالی پاکستان به بخش‌هایی از افغانستان را پذیرفته‌اند. این تصمیم طالبان با موجی از انتقادها مواجه شده است.

برخی از مهاجران وزیرستانی در افغانستان از انتقال اجباری‌شان به نقاط دیگر ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که  روی ساختن خانه هزینه کرده‌اند و اکنون باید این مناطق را ترک کنند.

فضل‌الرحیم، مهاجر وزیرستانی، گفت که از سال ۲۰۱۴ به افغانستان آمده است و در نزدیکی مرز پاکستان زندگی می‌کند.

مدرس خان، یکی دیگر از این مهاجران، گفت: «ما هیچ جایی نمی‌رویم. اینجا آبادی کرده‌ایم و خانه ساخته‌ایم. ما به ولایت دیگر نمی‌رویم. این‌جا خوش [راضی] هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار زیادی از مهاجران پاکستانی پس از حمله تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) به یک مدرسه تحت حمایت ارتش در شهر پیشاور، که به کشته شدن ۱۵۰ نفر از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز در سال ۲۰۱۴ انجامید، به افغانستان مهاجرت کردند.

در آن زمان، ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای در ایالت خیبر پختونخوا راه‌اندازی کرده بود. به ادعای مقام‌های پاکستانی، جنگجویان تی‌تی‌پی با خانواده‌هایشان به افغانستان فرار کردند.

در دوران حکومت پیشین افغانستان که مورد حمایت کشورهای غربی بود، دولت پاکستان بارها از حضور مهاجران وزیرستانی در جوار مرز آن کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار جابه‌جایی آن‌ها به نقاط دوردست از مرز شده بود، اما حکومت وقت افغانستان این درخواست را رد کرد.

پاکستان ادعا می‌کرد که حکومت هند از جنگجویان تی‌تی‌پی در افغانستان حمایت می‌کند تا به پاکستان حمله کنند.

منتقدان طالبان معتقدند که طرح انتقال مهاجران وزیرستانی به استان‌های شمالی به افزایش ناامنی‌ها و افزایش خطر تروریسم منجر خواهد شد. این نگرانی وجود دارد که حضور جنگجویان تی‌تی‌پی در استان‌های شمالی به افزایش خطر تروریسم به کشورهای آسیای میانه بینجامد. گمان می‌رود که طالبان از توانایی‌های تی‌تی‌پی برای فشار بر مخالفانشان در افغانستان استفاده کنند.

این در حالی است که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) و رهبر شبکه حقانی، روز یکشنبه ۱۴ خرداد (۴ ژوئن) برای نخستین بار به استان‌های شمالی افغانستان رفت و نشست محرمانه‌ای با حضور فرماندهان ارشد طالبان در شهرهای مزارشریف و شبرغان برگزار کرد.

اوایل ماه جاری، رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، گفته بود که طرح انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان و مهاجران پاکستانی ساکن در نوار مرزی پاکستان به دیگر استان‌های افغانستان در حال بررسی است. او گفته بود که هدف از این کار جلوگیری از تهدید شدن از سمت نوار مرزی پاکستان است.

طالبان در اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی بر افغانستان تسلط یافتند و پس از آن، چند دور گفت‌وگوی صلح میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در افغانستان برگزار شد. در آن زمان گفته می‌شد که سراج‌الدین حقانی نقش میانجیگر در مذاکرات دارد. آن مذاکرات به آتش‌بس شکننده‌ای انجامید. تی‌تی‌پی در نوامبر سال گذشته اعلام کرد که حمله به حکومت و نیروهای افغانستان را از سر می‌گیرد.

پس از اوج گرفتن حمله‌های تی‌تی‌پی، حکومت پاکستان از طالبان افغانستان خواست که به این گروه فشار وارد کنند تا دست از حمله بردارند.

در واپسین ماه‌های نظام جمهوری در افغانستان، تی‌تی‌پی دوشادوش طالبان می‌جنگید. به همین علت، رهبران طالبان مدیون این همکاری‌اند و تا کنون نخواسته‌اند با تی‌تی‌پی درگیر شوند.   

پاکستان روابط نزدیکی با حکومت طالبان دارد و یکی از حامیان اصلی جنگ ۲۰ ساله طالبان در مقابل حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بوده است. دولت پاکستان امیدوار بود که با روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان، خطر تروریسم در این کشور کاهش پیدا کند.