ضدحمله اوکراین؛ پیشروی کی‌یف و مقاومت موثر مسکو

در حالی‌که نبرد سنگین میان ارتش اوکراین و نیروهای نظامی روسیه ادامه دارد، رهبران دو کشور طرح صلح پیشنهادی رهبران آفریقایی را اجراشدنی ندانستند

سربازان اوکراینی در شهر کوستیانتینیفکا واقع در دونتسک (۱۷ ژوئن ۲۰۲۳) - AFP

در ادامه پیشروی ارتش اوکراین، برخی گزارش‌ها از بازپس‌گیری روستایی در منطقه زاپوریژیای جنوبی حکایت دارد که از آن به‌ منزله نخستین دستاورد کی‌یف در این جبهه، از آغاز ضدحمله اوکراین در اوایل ماه جاری میلادی، یاد می‌شود.

به گزارش رویترز،‌ ولادیمیر روگوف، مقام روسی مستقر در منطقه، با تایید این خبر، گفت نیروهای اوکراین در حالی‌که زیر آتش سنگین توپخانه روسیه قرار داشتند، با تصرف شهرک پیاتیخاتکی، در آنجا سنگر گرفته‌اند. ولادیمیر روگوف همچنین با انتشار متنی در پیام‌رسان تلگرام، موج حمله‌های ارتش اوکراین را، با وجود تلفات سنگین، نتیجه‌بخش خواند.

گزارش‌هایی نیز حاکی از مقاومت موثر نیروهای روسیه در برابر ضدحمله ارتش اوکراین است. همزمان، مسکو ادعا می‌کند خسارت‌های سنگینی به نیروهای کی‌یف وارد کرده است. هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، بخت اوکراین را در انجام ضدحمله‌ای موفق، ناچیز ارزیابی کرد.

این در حالی است که اوکراین پیش‌تر اعلام کرده بود کنترل منطقه‌ای به وسعت ‌صد کیلو‌متر مربع را، از جمله چند روستا در منطقه دونتسک در شرق کشور، در اختیار گرفته است.

مقام‌های نظامی بریتانیا در ارزیابی تازه‌ای، با تایید تبادل آتش سنگین بین نیروهای کی‌یف و مسکو در شرق اوکراین، می‌گویند هر دو طرف تلفات زیادی داشته‌اند.

گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که شدید‌ترین درگیری‌ها، در منطقه زاپوریژیای جنوبی رخ داده و گفته می‌شود زاپوریژیا در اطراف باخموت و غرب دونتسک، به مهم‌ترین صحنه نبرد بین نیروهای دو کشور تبدیل شده است.

در آخرین تحولات مرتبط با جنگ در اوکراین، کی‌یف در بامداد روز یکشنبه، ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد)، اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته، روسیه ۴۳ حمله هوایی، از جمله چهار حمله موشکی، علیه اهدافی در اوکراین انجام داده است. افزون بر‌ این، نیروهای نظامی روسیه ۵۱ راکت نیز از چند موضع، به اهداف خود در اوکراین شلیک کرده‌اند.

مسکو ادعا می‌کند نیروهای روسیه یک مرکز تصمیم‌گیری اوکراین را هدف قرار داده‌اند. دو روز پیش، نیروهای مسلح فدراسیون روسیه حمله‌ای چندجانبه و دقیق را از دریا و هوا به یکی از مراکز تصمیم گیری اوکراین آغاز کردند. به گفته ایگو کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، حمله به هدف تعیین‌شده موفق بوده است.

در حالی‌که نبرد سنگین میان ارتش اوکراین و نیروهای نظامی روسیه ادامه دارد، رهبران دو کشور طرح صلح پیشنهادی رهبران آفریقایی را اجراشدنی ندانستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، این طرح را رد کرد. رهبران هفت کشور آفریقایی، روز شنبه، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، در سن پترزبورگ طرحی را به رئیس‌ جمهوری روسیه پیشنهاد دادند که هدفش پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین است.

ولادیمیر پوتین با تکرار موضع خود، گفت مدت‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲،  کی‌یف و متحدان غربی‌اش مسئول درگیری‌ها در این کشور بودند.

پوتین همچنین غرب را مسئول افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی در اوایل سال گذشته خواند که آفریقا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. رئیس‌ جمهور روسیه گفت صادرات غلات اوکراین از بندرهای دریای سیاه، عمدتا کشورهای ثروتمند را هدف قرار داده و هیچ اعتنایی به کاهش مشکلات ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی در آفریقا نشده است.

روسیه اخیرا اعلام کرد توافق تضمین امنیت صادرات غلات از طریق دریای سیاه را که ژوئیه گذشته با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه انجام شده بود، تمدید نخواهد کرد. به‌گفته ولادیمیر پوتین غرب رویکرد خود را با هدف کاهش توانایی روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی خود، بار دیگر در پیش گرفته است.

رئیس‌ جمهوری روسیه همچنین افزود مسکو هرگز احتمال مذاکره با طرف اوکراینی را رد نکرده است، اما هرگونه طرح صلح را منوط به پذیرش «واقعیت‌های جدید» می‌داند. به عبارت دیگر، اوکراین نخست باید مناطقی را که مسکو ضمیمه خاک خود کرده است، به رسمیت بشناسد. این همان «خط قرمزی» است که کی‌یف بارها مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در نخستین حمله خود به اوکراین در سال ۲۰۱۴، شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. مسکو سپس در بزرگ‌ترین حمله نظامی به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، در سپتامبر سال گذشته میلادی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را نیز رسما بخشی از قلمرو روسیه اعلام کرد.

طرح صلح رهبران آفریقایی، در اوکراین نیز با اقبال روبرو نشد. نمایندگانی از کومور، جمهوری کنگو، مصر، سنگال، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زامبیا، جمعه، ۱۶ ژوئن، یک روز پیش از دیدارشان از سن‌پترزبورگ، در دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در کی‌یف، همان طرح صلح را به او نیز پیشنهاد دادند.

رئیس ‌جمهوری اوکراین با رد این طرح، هرگونه گفت‌وگوی صلح را مشروط به خروج نیروهای مسکو از «اراضی اشغالی اوکراین» دانست.

از سوی دیگر، در ادامه حمایت‌های نظامی اروپا از کی‌یف، تیری برتون، رئیس امور صنعتی اتحادیه اروپا، از سرعت گرفتن ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین برای تقویت ضدحمله این کشور علیه نیروهای روسیه خبر داد. زلنسکی شامگاه شنبه از متحدان غربی اوکراین برای حمایت نظامی و بشردوستانه‌ آنان از اوکراین در مبارزه با تهاجم روسیه، قدردانی کرد.

چند روز پیش از آن، لوکزامبورگ نیز به جمع کشورهایی پیوست که «هولودومور» (قحطی بزرگ اوکراین) را به منزله «نسل‌کشی روسیه» علیه مردم اوکراین، به رسمیت شناخته‌اند؛ اقدامی که ستایش رئیس‌جمهوری اوکراین را برانگیخت.

تاکنون ۲۶ کشور «هولودومور» را به رسمیت شناخته‌اند. «هولودومور» به قحطی‌ای اطلاق می‌شود که در سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳ به دلیل سیاست‌های دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق در دوران ژوزف استالین، دومین رهبر آن نظام، در جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین رخ داد و به مرگ بین دو و نیم تا پنج میلیون اوکراینی منجر شد.

بیشتر از جهان