کشف پایگاه غیررسمی پلیس چین در بریتانیا

 «نه تنها چین، بلکه جمهوری اسلامی ایران نیز، تلاش‌ برای ساکت کردن مخالفان خود در خاک آمریکا و تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده را به‌طور گستاخانه‌ای افزایش داده است»

محله چینی‌ها در لندن، فوریه ۲۰۲۰ ـ DANIEL LEAL / AFP

تام توگِندات، وزیر امنیت بریتانیا، روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور اعلام کرد که دولت بریتانیا به چین دستور داده است تا ایستگاه‌های پلیس غیررسمی را که در خاک بریتانیا فعالیت می‌کنند، تعطیل کند.

وزارت خارجه بریتانیا به سفارت چین گفته است که هرگونه عملکرد مربوط به «ایستگاه‌های خدمات پلیسی» در بریتانیا غیرقابل قبول است و «آن‌ها اجازه هیچ نوع فعالیتی در این کشور را ندارند». به گفته این وزارتخانه، تمام این ایستگاه‌ها برای همیشه بسته شده‌اند.

به گزارش رویترز، پلیس بریتانیا تحقیقات خود را پس از آن آغاز کرد که گروه محافظت از مدافعان حقوق بشر گزارش وجود چنین پایگاه‌هایی را منتشر کرد. به گفته این گروه، این پایگاه‌ها به طور رسمی برای ارائه خدمات اداری تاسیس شده‌اند، اما همچنین برای نظارت و آزار و اذیت جوامع چینی خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی موارد، از این ایستگاه‌ها همچنین برای وادار کردن مخالفان به بازگشت به چین و محاکمه آن‌ها استفاده می‌شود.

تام توگِندات گفت که پلیس بریتانیا از تمام اماکنی که از طرف گروه مدافعان حفاظت از حقوق بشر شناسایی شده بود بازدید کرده و «تا به امروز، هیچ مدرکی از فعالیت غیرقانونی دولت چین در این اماکن را شناسایی نکرده است». او افزود: «ما ارزیابی می‌کنیم که حساسیت پلیس و جامعه بریتانیا، تاثیر هر گونه عملکرد اداری این پایگاه‌ها را کاهش داده است.»

تام توگِندات افزود: «با این حال، این پایگاه‌های خدمات پلیس بدون اجازه دولت بریتانیا تاسیس شده است.» او تاکید کرد که این امر افرادی که چین را ترک کرده و دارند امنیت و آزادی خود را در بریتانیا دنبال می‌کنند، نگران و مرعوب خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه آوریل، روزنامه تایمز گزارش داد که لین رویو، یک تاجر چینی نزدیک به حزب کمونیست چین، دارای یک کسب و کار تحویل مواد غذایی در حومه لندن، با کمک پایگاه پلیس، سود دو برابر داشته است. سفارت پکن در لندن در آن زمان گزارش روزنامه تایمز را رد کرد و در مورد «اتهام‌های دروغین» که از طرف رسانه‌ها منتشر می‌شود، هشدار داد.

عملیات مشابهی در ایالات متحده، کانادا و چندین کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است. مقام‌های آمریکایی در ماه آوریل دو مرد را به اتهام ایجاد یکی از این پایگاه‌ها در نیویورک دستگیر کردند و ده‌ها تن از مقام‌های امنیتی چین را در یک کارزار برای نظارت و آزار و اذیت مخالفان مستقر در ایالات متحده، متهم کردند.

پلیس فدرال آمریکا در آوریل هشدار داده بود که نه تنها چین، بلکه جمهوری اسلامی ایران نیز، تلاش‌ برای ساکت کردن مخالفان خود در خاک آمریکا و تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایالات متحده را «به‌طور گستاخانه‌ای» افزایش داده است.

به گزارش رویترز، مقام‌های ضدجاسوسی اف‌‌بی‌آی گفتند حکومت‌های ایران و چین در مواقعی از کارآگاهان خصوصی برای جاسوسی از مخالفان خود در آمریکا استفاده می‌کنند و درحال حاضر، چند پرونده کیفری در این مورد در جریان است.

مقام‌های ضدجاسوسی اف‌‌بی‌آی، در یک نشست خبری، از قربانیان خواستند در مورد سرکوب‌های فرامرزی قدمی به جلو بردارند و گفتند که این مرکز، روند رو‌به‌رشد اقدام‌های رژیم‌های استبدادی خارجی که قوانین ایالات متحده را برای ارعاب برخی جوامع زیر پا می‌گذارند، دنبال می‌کند.

یکی از مقام‌های ضدجاسوسی پلیس اف‌‌بی‌آی گفت: «بسیاری از این‌ها، تاکتیک‌ها و خطوط جدیدی را شامل می‌شوند که درحال انجام‌اند و ما در تحقیقات قبلی شاهد انجام این پروژه‌ها از طرف چین و ایران در خاک آمریکا نبوده‌ایم.» اف‌‌بی‌‌آی امیدوار است که آگاهی عمومی در مورد چنین پروژه‌هایی را افزایش دهد و به بخش کارگاهان خصوصی و مجریان قانون ایالتی و محلی نیز هشدار داده شود.

یک سازمان حقوق‌بشری مستقر در اروپا، در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ده‌ها «ایستگاه خدمات پلیس چین» به نمایندگی از وزارت امنیت عمومی این کشور، در شهرهای بزرگ سراسر جهان، از جمله نیویورک و لس‌آنجلس حضور دارند.