واکنش ژنرال دوستم دو روز پس ازپایان لویه جرگه مشورتی صلح!

افغانستان

«ژنرال عبدالرشید دوستم» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است طرح لویه جرگه مشورتی صلح از او بوده است، اما از این طرح استفاده درست نشده است. وی این سخنان را در میان تعدادی از مردم ولایت جوزجان مطرح کرده و گفته است که من با گفته‌های رئیس جمهور غنی مخالف هستم؛ چون نمی‌توان صلح را با تضرع و گدایی بدست آورد.

نشست معاون اول ریاست جمهوری با مردم جوزجان با هدف بررسی وضعیت استان‌های شمالی کشور برگزار شده بود که در این نشست، معاون اول ریاست جمهوری گفت ولایت‌های شمالی در ناامنی به سر می‌برند و حکومت طرح امنیتی او را برای این استان‌ها نپذیرفته و به همین دلیل ناامنی در استان‌های شمالی رو به گسترش است.

او در بخشی از سخنانش از فرمانده سپاه ۲۰۹ شاهین نیز انتقاد کرده و گفته است به دلیل ناکامی او سربازان امنیتی هر روز قربانی می‌دهند.

این گفته‌های ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، در حالی بیان می‌شود که چند ماه است در دفتر کارش در کابل حضور نداشته و بیشتر اوقات خود را به جای رسیدگی به امور معاونت اول، در سمت شمال افغانستان و همچنین کشورهای ترکیه و ترکمنستان گذارنده است.

ژنرال عبدالرشید دوستم که از قدرتمندترین رهبران سیاسی و جهادی در افغانستان به شمار می‌رود، بارها از اشرف غنی به دلیل نادیده گرفتن قوم ازبک و ترک‌ تباران افغانستان در قدرت سیاسی، انتقاد کرده است.

دوری ژنرال دوستم از معاونت اول ریاست جمهوری و تیره شدن روابط وی با رئیس جمهور «دکتر غنی» زمانی آغاز شد که آقای ایشچی، معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که حالا از مخالفان سرسخت و سیاسی آقای دوستم است، ادعا کرد حدود یک سال و نیم پیش آقای «ژنرال دوستم» و محافظانش او را در شبرغان، مرکز استان جوزجان، به زور از میدان بزکشی ربوده‌اند و با او بد رفتاری جنسی کرده‌اند.

در پی ادعاهای احمد ایشچی، معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، سخنگویان آقای دوستم این اتهام‌ها را رد کرده و گفتند علیه معاون اول ریاست جمهوری افغانستان توطئه سیاسی شده است.

این سر و صداها و اتهام‌های بدرفتاری جنسی در حد یک مقام سیاسی و نظامی کشور، با واکنش‌های جامعه جهانی همراه شد و حکومت وحدت ملی نیز اعلام کرد به شکل جدی این قضیه را بررسی خواهد کرد.

اما هنوز سرنوشت پرونده آقای دوستم و آقای ایشچی معلوم نیست و دیده شده است که مخالفان سیاسی ژنرال دوستم بارها از این پرونده به عنوان عامل فشار بر او استفاده می‌کنند. تاکنون حتا اجازه نداده‌اند که برای چند روز در دفتر کارش به عنوان معاون اول ریاست جمهوری حضور پیدا کند.

در حال حاضر ژنرال دوستم، در شمال کشور به سر می‌برد و یکی از حامیان کلیدی تیم انتخاباتی «دکترعبدالله عبدالله» به شمار می‌رود.

«ژنرال دوستم»، «بابر فرهمند» را که به عنوان رئیس دفترش ایفای وظیفه می‌کرد به عنوان معاون اول «دکترعبدالله عبدالله» در انتخابات آینده معرفی کرده است.

 آقای «دوستم» گفته است تیم دکتر عبدالله عبدالله زمانی درانتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز می‌شود که وی در کنار همان تیم حضور داشته باشد.