تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در سازمان ملل

ایران قطعنامه سازمان ملل را محکوم کرد

ونزوئلا، کره شمالی و سوریه از جمله کشورهایی بودند که به قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران رای منفی دادند/AFP

قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران یک ماه پس از تصویب در کمیته سوم سازمان ملل، در مجمع عمومی این سازمان با ۸۱ رای موافق،۳۰ رای مخالف و ۷۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

کانادا به عنوان کشور تدوین کننده پیش‌نویس این قطعنامه در ۲۴ آبان‌ماه سال جاری همزمان با آغاز اعتراض‌های مردمی در ایران، آن را به کمیته سوم سازمان ملل ارایه داد که با ۸۴ رای موافق به تصویب رسید.

اکنون مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه شش صفحه‌ای را به تصویب رسانده است.

این قطعنامه موارد نقض حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خود‌سرانه، وضعیت نگهداری زندانیان و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و همچنین محدودیت آزادی بیان را محکوم کرده است. این قطعنامه از ایران می‌خواهد که به موارد نقض حقوق بشر پایان دهد.

در این قطعنامه همچنین به گزارش جاوید رحمان، ‌گزارشگر ویزه حقوق بشر در ایران اشاره شده که از ایران خواسته بود، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر را آزاد کند و به تبعیض‌های قومیتی خاتمه دهد. مجمع عمومی سازمان ملل همچنین خواستار پایان محدودیت سفر به آمریکا برای دیپلمات‌های ایرانی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش‌های دیگری از این قطعنامه به پیشرفت ایران در مواردی مانند کاهش موارد اعدام متهمان قاچاق مواد مخدر و اشاره شده و از همکاری برای اسکان پناهندگان نیز به عنوان یک گام مثبت یاد شده است.

کشورهایی مانند سوریه، ونزوئلا و کره شمالی که خود به نقض گسترده حقوق بشر متهم هستند و همچنین عراق، لبنان، روسیه، چین،‌هند، ‌عمان و کوبا از جمله مخالفان این قطعنامه بودند.

در مقابل کشورهای اروپایی، ‌آمریکا و کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند.

قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در حالی به تصویب رسیده که عفو بین‌الملل می‌گوید در نتیجه سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه در ایران دست‌کم ۳۰۴ نفر با شلیک مستقیم گلوله به ناحیه سر،‌قلب و گردن کشته شده‌اند.

پارلمان اروپا نیز قرار است در نشست امروز خود در مورد صدور قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصمیم‌گیری کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پایان روز جلسه‌‌ای در مورد نقض حقوق بشر در ایران برگزار خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را  محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، عباس موسوی گفت: «همسویی جبهه صهیونیسم و رژیم‌های مرتجع منطقه با این قطعنامه که به هر نوع هنجارحقوق بشری بی‌اعتنا بوده و حامی تروریسم، افراطی‌گری و ناقض حقوق بنیادین بشر هستند، دلیل روشنی بر نامشروع بودن آن است.» او افزود: «استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و به‌کارگیری استانداردهای دوگانه در این حوزه مغایر با ارتقاء پایدار حقوق بشر است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم‌سالار دینی است که در چارچوب تعهدات مذهبی و اخلاقی و پایبندی به قانون اساسی و قوانین عادی خود و معاهدات بین‌المللی، در راستای توسعه و ارتقای حقوق بشر در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گام برداشته و در عمل نیز خود را متعهد به رعایت آن می‌داند.»

بیشتر از