بحران گرسنگی در افغانستان؛ چین به کمک برنامه جهانی غذا می‌آید

نماینده برنامه جهانی غذا: بیش از ۱۵ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی غذایی شدید مواجه‌اند

به گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیازمندند‌ــ JAVED TANVEER / AFP

در حالی که برنامه جهانی غذا و دیگر آژانس‌های سازمان ملل درباره کاهش جدی بودجه کمک‌های بشردوستانه و در نتیجه تشدید بحران گرسنگی در افغانستان هشدار داده‌اند، چین اعلام کرده است که برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از بحران افغانستان با برنامه جهانی غذای سازمان ملل همکاری می‌کند.

برنامه جهانی غذا ضمن استقبال از پیشنهاد چین، اعلام کرد بسته کمک مالی که این کشور برای سال ۲۰۲۳ برای افغانستان در نظر گرفته است، به این سازمان امکان می‌دهد برای بیش از ۷۰ هزار خانواده آسیب‌دیده از ناامنی غذایی در افغانستان کمک غذایی فراهم می‌کند.

هسیائو وی لی، مدیر کشوری و نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفت: «امسال برنامه جهانی غذا در افغانستان با یک بحران شدید بودجه مواجه است و این کمک دولت چین کاملا به‌موقع و در لحظه‌ای صورت می‌گیرد که حمایت مستمر بیشتر موردنیاز است.» او گفت که بر اساس براوردها، بیش از ۱۵ میلیون نفر در سراسر این کشور با ناامنی غذایی شدید مواجه‌اند و جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ گرسنگی و سوءتغذیه نیازمند کمک‌های بشردوستانه مستمر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودجه کمک به افغانستان در سال ۲۰۲۳ به چند دلیل عمده کاهش یافت و کشورهای اهداکننده از کمک به افغانستان خودداری کردند. یکی از این دلایل، ناکامی طالبان در عمل به تعهداتی بود که در آغاز روند صلح و حتی آغاز سلطه‌شان بر افغانستان به کشورهای جهان داده بودند. با وجود گذشت نزدیک به دو سال، هیچ یک از این تعهدات شامل تشکیل حکومتی فراگیر، احترام به حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها، تامین حقوق زنان و مبارزه با تروریسم عملی نشده‌اند.

عامل دیگر تشدید دستورهای سختگیرانه طالبان بر زنان است که حتی به زنان شاغل در ادارات سازمان ملل و دیگر سازمان‌های امدادرسان داخلی و خارجی هم اجازه فعالیت نمی‌دهد.

در پی دستور طالبان مبنی بر منع کار زنان در ادارات غیردولتی در نوامبر ۲۰۲۲، برخی کشورهای کمک‌کننده تصمیم گرفتند بودجه کمکی خود را کاهش دهند. بسیاری از سازمان‌های امدادرسان نیز بخشی یا همه برنامه‌هایشان را متوقف کردند.

بسیاری از کشورهای کمک‌کننده دلیل این کاهش بودجه را مشخصا منع اشتغال زنان و نقش طالبان در حیف‌و‌میل شدن این کمک‌ها عنوان کردند؛ با این حال چین که از حامیان طراز اول طالبان به شمار می‌رود، اعلام کرده است که با برنامه جهانی غذا در زمینه مقابله با بحران گرسنگی در افغانستان همکاری می‌کند.

چین به‌تازگی توافقنامه پیوستن افغانستان به طرح اقتصادی کمربند و جاده را با پاکستان امضا کرد. در این توافقنامه هم بر لزوم اعطای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید شده است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارش اخیرش که ۲۹ مه منتشر شد، افغانستان را در جمع هشت کشوری قرار داد که در شدیدترین بحران گرسنگی گرفتارند.

بیشتر از جهان