صاحب گردنبند کشتی تایتانیک کیست؟

گردنبندی حین بزرگ‌ترین اسکن زیرآبی از محل حادثه که تا کنون انجام شده است کشف شد

تصویر اسکن دیجیتالی منتشر شده توسط آتلانتیک ماجلان - Atlantic/Magellan / AFP

گردنبندی از جنس دندان [کوسه] مگالودون در میان بقایای کشتی تایتانیک یافت شده است و یک شرکت [مستقر در گورنزی] امیدوار است که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند در پیدا کردن صاحب این گردنبند کمک کند.

به گزارش آی‌تی‌وی (ITV)، این گردنبند زمانی کشف شد که ماجلان (Magellan)، شرکتی مستقر در گورنزی [جزیره‌ای در کانال مانش]، با استفاده از یک جفت زیردریایی، برای نخستین بار کشتی مسافربری تجملی نگون‌بخت تایتانیک را اسکن دیجیتالی کامل کرد.

این طرح بزرگ‌ترین اسکن زیرآبی تاریخ بود که از باقی‌مانده‌های کشتی تایتانیک ۷۰۰ هزار تصویر تولید کرد تا اسکنی کامل از محل حادثه تهیه کند.

در این تصویرها قطعه ریزی در میان خرده‌ریزها ثبت شده بود: گردنبندی از دندان مگالودون- گونه‌ای کوسه عظیم پیشاتاریخ که تقریبا ۲۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است- که روی آن فیروزه و طلا کار شده بود.

گروه ماجلان این گردنبند را کشف کرد، اما نتوانست آن را بازیابی کند، چون توافق بین بریتانیا و ایالات متحد آمریکا به مردم عادی [غیردولتی] اجازه برداشتن آثار دست‌ساخته از محل غرق کشتی را نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون ماجلان امیدوار است برای یافتن اعضای خانواده مسافری که این گردنبند را روی آن کشتی کذایی اقیانوس‌پیما به گردنش بسته بود بتواند از ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کند. تایتانیک هنگام برخورد با کوه یخ و غرق شدن، دو هزار و ۲۰۰ مسافر داشت.

این فناوری تصویرهای مسافران در حال سوار شدن به کشتی را تجزیه و تحلیل می‌کند، آن‌ها را اسکن می‌کند، و سپس با استفاده از فناوری تشخیص چهره، لباس و پوششی را که مسافران در آن سفر بدفرجام به تن داشتند دسته‌بندی می‌کند.

تحلیلگران چنانچه بتوانند مشخص کنند کدام مسافر این گردنبند را به گردن آویخته بوده است، آنگاه جست‌وجوی بستگان زنده صاحب گردنبند را شروع می‌کنند.

ریچارد پارکینسون، مدیرعامل شرکت ماجلان، کشف اخیر را «حیرت‌انگیز، زیبا، و تعجب‌آور» توصیف کرد.

به نظر او، با توجه به ابعاد محل حادثه، این کشف باورنکردنی است.

او گفت: «خیلی‌ها نمی‌دانند که تایتانیک دو بخش دارد، و یک میدان خرده‌زیر [بقایای کشتی]‌ به مساحت ۷.۷۶ کیلومتر مربع در اطراف بین قسمت جلو و عقب آن وجود دارد. این گروه نقشه‌ای چنان دقیق تهیه کرد که [به اتکای آن]‌ توانستیم آن جزئیات را تشخیص دهیم.»

[میدان مورد بحث، میدان پیرامون کشتی در بستر دریا از سینه‌گاه تا عقب آن است.]

فیلم «تایتانیک»، ساخته جیمز کامرون- که برای بسیاری از مردم، مرجع [ملاک] فرهنگی درباره این کشتی است- از گردنبند به مثابه ابزاری روایتی استفاده کرد که داستان امروزی یک بازمانده این کشتی و زمانی را که مسافر آن بوده است به هم پیوند می‌دهد. گرچه آن گردنبند [در آن فیلم] خیالی بود، گردنبند فعلی که در بستر دریا قرار دارد، یادآور اشخاصی واقعی است که به این سفر بدفرجام رفتند، و بسیار کسانی که طی این سفر بدفرجام از دنیا رفتند.

© The Independent

بیشتر از جهان