کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: آزار و اذیت زنان در ایران تشدید شده است

فولکر تورک گفت شمار اعدام‌ها در ایران او را به «وحشت» انداخته است و از مقام‌های نظام جمهوری اسلامی خواست تا هر چه سریع‌تر اجرای حکم اعدام در ایران را متوقف کنند

فولکر تورک در اظهارات روز چهارشنبه خود به موضوع حجاب اجباری و اعدام‌ها در ایران پرداخت --  FABRICE COFFRINI/AFP

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در جریان یک نشست خبری در روز چهارشنبه، ۲۴ مه ۲۰۲۳، در مورد مجموعه‌ای از موضوعات مرتبط با نقض حقوق بشر در جهان سخن گفت که مساله سرکوب‌های سیاسی در ایران و همچنین تلاش نظام جمهوری اسلامی به‌منظور تحمیل حجاب اجباری بر زنان نیز از جمله مواردی بود که او به آنها اشاره کرد. 

تورک در بخشی از اظهارات روز چهارشنبه خود گفت اگرچه به‌نظر می‌رسد موج اعتراض‌های خیابانی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی کاهش یافته است، اما آزار و اذیت زنان و دختران ایرانی، به‌ویژه به‌دلیل تحمیل حجاب اجباری بر آنها، تشدید شده است.

تورک در ادامه این بخش از اظهاراتش گفت مقام‌های نظام جمهوری اسلامی ایران از اهرم‌های اقتصادی و اجتماعی استفاده می‌کنند تا «قوانین تبعیض‌آمیز» مربوط به حجاب اجباری را بر زنان و دختران، تحمیل کنند. کمیسر عالی سازمان ملل متحد در حوزه حقوق بشر همچنین از حکومت اسلامگرای ایران خواست به اصلاحِ خود دست بزند و پیشنهاد داد این روند اصلاحی را با لغو آن دسته قوانینی آغاز کند که رعایت نکردن پوشش مدنظر حکومت را به‌عنوان اقدامی مجرمانه به‌رسمیت می‌شناسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فولکر تورک در ادامه گفت:«این وظیفه دولت است که به‌منظور حمایت از حقوق بشرِ زنان و دختران، از جمله حق مشارکت کردن در عرصه زندگی عمومی آن هم بدون ترس از مجازات شدن یا اعمال تبعیض، قوانین و سیاست‌هایی را معرفی و تدوین کند.»

بر اساس متن مکتوبی که سازمان ملل متحد از سخنان روز چهارشنبه فولکر تورک منتشر کرد، او در بخش پایانی اظهاراتش در مورد مساله نقض حقوق بشر در ایران، به موج جدید اعدام‌ها در کشور نیز اشاره کرد و گفت شمار اعدام‌ها در ایران او را به «وحشت» انداخته است و از مقام‌های نظام جمهوری اسلامی خواست تا هر چه سریع‌تر اجرای حکم اعدام در ایران را متوقف کنند. 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر موج گسترده‌ای از اجرای احکام اعدام را آغاز کرده است که شماری از این اعدام‌ها به‌دلیل فعالیت سیاسی شهروندهای ایران به‌اجرا درآمد. موج جدید اعدام‌ها در ایران همچنین واکنش منفی افکار عمومی ایرانیان و جامعه بین‌المللی را نیز به‌همراه داشت.