نیروی دریایی آمریکا تلاش برای مقابله با اقدام تهران در توقیف شناورها را تشدید می‌کند

نیروی دریایی ایالات‌متحده گشت‌زنی‌ها در خطوط پرترافیک کشتی‌رانی منطقه را افزایش داده است

ایران از سال ۲۰۲۱ به نحوی برای ۱۵ کشتی با پرچم بین‌المللی دردسر ایجاد کرده است-@US5thFleet

ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس در واکنش به دو توقیف اخیر نفتکش‌ها گشت‌زنی در تنگه هرمز را افزایش داده‌اند.

برد کوپر، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در منطقه روز دوشنبه در مصاحبه‌ای در پایگاه نیروی دریایی در بحرین گفت که اقدامات تهران «غیرقابل پذیرش» است. کوپر گفت که ایران از سال ۲۰۲۱ به نحوی برای ۱۵ کشتی با پرچم بین‌المللی دردسر ایجاد کرده است.

از همین رو مقامات پنتاگون و کاخ سفید اعلام کردند که گشت‌زنی‌های دریایی، پهپادی و هوایی را در منطقه افزایش می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیویورک‌تایمز، نیروی دریایی جمهوری اسلامی اخیرا یک هلیکوپتر را روی عرشه یک تانکر نفتی که از کویت به سوی هوستون آمریکا در حرکت بود، به پرواز درآورد. سپس نیروهای جمهوری اسلامی روی عرشه این کشتی رفتند و آن را توقیف کردند. چند روز بعد، قایق‌های تندروی جمهوری اسلامی یک نفتکش دیگر با پرچم پاناما را محاصره و به آب‌های ایران هدایت کردند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفت که ایالات‌متحده به عوامل خارجی یا منطقه‌ای اجازه نمی‌دهندن امنیت و آزادی کشتی‌رانی در آب‌های خاورمیانه، شامل تنگه هرمز را مختل کنند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، هدف در حال حاضر افزایش شمار ناوها یا جنگنده‌ها در منطقه نیست و پنتاگون می‌خواهد فعلا با استفاده از تجهیزات موجود در منطقه گشت‌زنی‌ها را بیشتر کند.

هدف از این اقدام ارسال این پیام به جمهوری اسلامی است که «ایالات‌متحده اوضاع را زیرنظر دارد».

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که پایگاه آن در بحرین است محوطه‌ای به مساحت دو‌و‌نیم میلیون مایل مربع (حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع) را در خلیج فارس و اقیانوس هند زیرنظر دارد و اخیرا عملیات خود را در نزدیکی محدوده مربوط به ایران افزایش داده است.

در اواسط دهه ۸۰ میلادی و جنگ نفتکش‌ها در خلیج فارس، چرخه‌ای از تنش و درگیری در آب‌های منطقه به راه افتاد.

اکنون نیز کارشناسان و مقامات ارتش آمریکا هشدار می‌دهند که همواره امکان تبدیل برخورد‌های کوچک در آب‌های منطقه به یک درگیری تمام‌عیار وجود دارد.

بیشتر از جهان