محکومیت یک آمریکایی به اعمال شکنجه؛ کُردهای مسلح عراق با او همکاری داشتند

بر اساس کیفرخواست صادر شده از جانب وزارت دادگستری آمریکا راس روجیو، با همکاری برخی نظامیان اقلیمِ کردستان عراق، به آدم‌ربایی و شکنجه اقدام کرده است

راس روجیو متهم شده است که در سال ۲۰۱۵ کارمند یک کارخانه اسلحه‌سازی را مورد اذیت و شکنجه قرار داده است- Public Media

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاهی فدرال در ایالت پنسیلوانیا در روز جمعه، ۱۹ مه ۲۰۲۳، یک آمریکاییِ ۵۴ ساله به‌نام راس روجیو را به اعمال شکنجه و ارتکاب چند جنایت دیگر محکوم کرد و حالا بسیار احتمال دارد این فرد به حبس ابد محکوم شود؛ محکومیتی که وقوع آن تنها یکبار دیگر در تاریخ ایالات متحده آمریکا سابقه داشت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، دادستان‌ها راس روجیو را متهم کرده‌اند که در سال ۲۰۱۵ کارمند یک کارخانه اسلحه‌سازی، واقع در خاک اقلیم کردستانِ عراق، را مورد آزار، اذیت و شکنجه قرار داده است.

بر پایه کیفرخواست صادر شده علیه روجیو، او در کارخانه اسلحه‌سازی مذکور در پی آن بود تا با استفاده از قطعاتی که صادرات آنها از خاک ایالات متحده آمریکا ممنوع اعلام شده است، به تولید نوعی از اسلحه‌های خودکار مبادرت کند، اما یکی از کارمندان این کارخانه و از شهروندان کشور استونی، از پروژه مدنظر راس روجیو آگاه می‌شود و در مورد چندوچونِ این پروژه سئوالاتی را مطرح می‌کند؛ پرسش‌هایی که طرح آنها روجیو را وا می‌دارد تا گروهی از «سربازان کرد» را اجیر کند تا این شهروند استونی را بربایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستانی آمریکا مدعی است که شهروند ربوده شدهٔ استونی ۳۹ روز را در یکی از پایگاه‌های نظامی کردها در اقلیم کردستان عراق زندانی بود و در این مدت روجیو جلسات بازجویی او را اداره می‌کرد و به سربازان کرد دستور می‌داد تا این فرد را با شلنگ کتک بزنند، او را با شگرد «خفگی مصنوعی» شکنجه دهند و او را به قطع کردن اعضای بدنش تهدید کنند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لوئیس کوسادا، دستیار مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی)، از این شهروند استونی قدردانی کرد و روشن شدن حقیقت و محکومیت راس روجیو در دادگاه فدرال را مدیون شجاعت او دانست.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در کیفرخواست صادر شده علیه روجیو، می‌نویسد او در جریان جلسات بازجویی دستکم در یک مورد کمربند خود را دور گردن این شهروند استونی انداخت و تا زمانی که قربانی‌اش از هوش رفت، او را بین زمین و هوا معلق نگه داشت.

از سوی دیگر رجیو و شرکتش متهم‌اند که در سال ۲۰۱۸، به صادرات ۳۷ قطعه‌ای مبادرت کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا صادرات‌شان از خاک این کشور را ممنوع کرده بود و وزارت دادگستری آمریکا سال گذشته نیز، بر اساس مفاد مندرج در قانون شکنجه (مصوب ۱۹۹۴)، اتهام اعمال شکنجه را به دیگر اتهام‌های روجیو افزود.

به این ترتیب دادگاه فدرال ایالت پنسیلوانیا در روز جمعه اعلام کرد این شهروند آمریکا به «صادرات غیرقانونی سلاح، پولشویی، قاچاق و شکنجه» محکوم شده است.

بیشتر از جهان