سینان اوغان در دور دوم انتخابات ترکیه از اردوغان حمایت می‌کند  

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سینان اوغان با کسب بیش از ۵ درصد آرا، پس از اردوغان و کیلیچداراوغلو در مقام سوم قرار گرفت

پس از دور اول انتخابات سینان اوغان روز جمعه با اردوغان ملاقات کرد- Handout / Press Office of the Presidency of Turkey / AFP

سینان اوغان، سیاستمدار ۵۵ ساله و نامزد ملی‌گرای ترکیه، دوشنبه، ۲۲ مه (یکم خرداد)، اعلام کرد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از رجب طیب اردوغان حمایت خواهد کرد. 

اوغان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پس از اردوغان و کمال کلیچداراوغلو، در مقام سوم قرار گرفت. انتخابات به دور دوم کشیده شده است و رای‌گیری قرار است ۲۸ مه برگزار شود. 

در دور اول انتخابات، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری کنونی ترکیه و رهبر کهنه‌کار این کشور، ۴۹.۵ درصد آرا، کمی کمتر از اکثریت لازم برای پیروزی مطلق را کسب کرد و کلیچداراوغلو، رقیب اصلی او و سیاستمدار ملی‌گرای ائتلاف اپوزیسیون، حدود ۴۴.۹ درصد آرا را به دست آورد.

اوغان، چهره دانشگاهی سابق ترکیه که از حمایت حزب راستگرای افراطی ضدمهاجران برخوردار بود، در دور اول ۵.۱۷ درصد آرای انتخاباتی را کسب کرده بود و اینک با حمایت از اردوغان، ممکن است کلید یک پیروزی دیگر را به اردوغان سپرده باشد. برخی رسانه‌ها در ترکیه گفته‌اند که پس از کشیده شدن انتخابات به دور دوم، ائتلاف حاکم با سینان اوغان وارد مذاکره شد و جمعه گذشته با اردوغان ملاقات کرد. 

اوغان دوشنبه، ۲۲ مه، با اشاره به ائتلاف تحت رهبری اردوغان که دربرگیرنده احزاب ملی‌گرا و اسلامگرا است، گفت: «اعلام می‌کنم که از آقای رجب طیب اردوغان، نامزد اتحاد مردمی، حمایت می‌کنم.» 

او افزود: «از نظر ما این تصمیم درست و به نفع ملت و کشور ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب حاکم «عدالت و توسعه» اردوغان و متحدان ملی‌گرا و اسلامگرای آن، اکثریت ۶۰۰ کرسی پارلمان را حفظ کرده‌اند. تحلیلگران می‌گویند که این بخت اردوغان را برای انتخاب مجدد افزایش می‌دهد، زیرا رای‌دهندگان به احتمال زیاد به او رای می دهند تا از حکومتی دوپاره پرهیز کنند. 

اوغان نیز اکثریت پارلمانی اردوغان را دلیلی برای تصمیم خود اعلام کرد و گفت: «این که رئیس‌ جمهوری جدید و پارلمان در یک راستا باشند، مهم است.» 

او افزود که در سوی دیگر، اتحاد کلیچداراوغلو «تاکنون نتوانسته است در برابر ائتلاف مردم که ۲۰ سال است قدرت را در دست دارد، موفقیت کافی به دست آورد و ما را درباره چشم‌انداز آینده متقاعد کند.»

اوغان در سخنان دوشنبه خود در پاسخ به برخی اتهامات گفت که با رهبر ترکیه در تجارت اسب شرکت نکرده است.

سینان اوغان رای افرادی را در دور اول جلب کرد که سیاست‌های اردوغان را تایید نمی‌کنند و در عین حال، حامی کیلیچداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون چپ میانه و ترکیه سکولار، نیز نیستند. 

تحلیلگران می‌گویند که با وجود حمایت اوغان از اردوغان، نمی‌توان قاطع پیش‌بینی کرد که همه طرفداران او به نفع اردوغان رای دهند، و ممکن است برخی از آنان به کیلیچداراوغلو رای دهند و برخی اصلا در دور دوم شرکت نکنند.  

حزب ضدمهاجری که از اوغان حمایت کرده بود، هنوز اعلام نکرده است که اینک از کدام‌یک از نامزدها طرفداری می‌کند و این نیز به تردید‌ها درباره پیش‌بینی نتیجه افزوده است. 

اوغان هفته گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها، مواضع خود را برای جلب آرا فهرست کرد و از جمله موضعی سرسختانه در مقابل حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) اتخاذ کرد، و نیز به جدول زمانی برای اخراج میلیون‌ها پناهجو، از جمله حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری، از ترکیه اشاره کرد.

همزمان، رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با شبکه جهانی سی‌ان‌ان گفت که به چنین خواسته‌هایی تن نمی‌دهد. 

کمال کیلیچداراوغلو نیز در تلاشی آشکار برای جلب آرای شهروندان ملی‌گرا، لحن قاطع‌تری به خود گرفت و هفته گذشته در سخنانی، وعده داد که در صورت رسیدن به قدرت، پناهجویان را اخراج کند و هرگونه مذاکرات صلح با «پ‌ک‌ک» را کنار بگذارد. 

بیشتر از جهان