وزیر خارجه فرانسه: زندانی کردن شهروندان اروپایی در ایران غیرقابل قبول و محکوم است

کاترین کولونا از مقام‌های ایران خواست که چهار شهروند فرانسوی زندانی را فورا و بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد کنند

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در جلسه پارلمان فرانسه - Emmanuel DUNAND / AFP

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، در جلسه علنی پارلمان فرانسه با اظهار خوشحالی از آزادی بنجامین بریر و برنارد فیلان، دو شهروند فرانسوی که در ایران زندانی بودند، گفت که «هنوز آزادی چهار هموطن دیگر ما باقی مانده است».

کولونا از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که این چهار شهروند فرانسوی را فورا و بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد کنند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین در این جلسه گفت که دولت فرانسه از تمام توانش برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران استفاده کرده است و همچنان از تمام امکاناتش برای آزادی دیگر شهروندان زندانی‌ این کشور در ایران استفاده خواهد کرد.

کاترلین کولونا همچنین گفت که دست‌کم ۳۵ شهروند از دست‌کم ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا هم اکنون در ایران زندانی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه فرانسه با اعلام همبستگی دولت فرانسه با کشورهایی که شهروندانشان در ایران زندانی‌اند، سیاست جمهوری اسلامی را در برخورد با شهروندان اروپایی غیرقابل قبول توصیف و محکوم کرد.

بنجامین بریر که نزدیک به سه سال در ایران زندانی بود و برنادر فیلان، که حدود هشت ماه را در زندان گذراند، روز جمعه گذشته از زندان آزاد شدند و به فرانسه بازگشتند. پیش از این نیز، فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، از زندان آزاد شده بود؛ با این حال، او تاکنون اجازه خروج از ایران را پیدا نکرده است.

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی لیونی، با ون خود به مسافرت در شمال شرقی ایران رفته بود و با یک پهپاد عکاسی، از طبیعت عکس می‌گرفت که ۲۶ مه ۲۰۲۰ به دست نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد. او به اتهام عکس‌برداری از مناطق ممنوعه به جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی متهم و در دادگاهی به ۸ سال زندان محکوم شد.

خواهر بنجامین بریر که در این چند سال برای آزادی برادرش تلاش‌های بسیاری کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ب‌اف‌ام تی‌وی» گفت که «توانستیم همدیگر را در آغوش بگیریم».

برنادر فیلان، شهروند ایرلندی-فرانسوی ۶۴ ساله، نیز که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کرد، در ماه آبان و هم‌زمان با خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی بازداشت شد. جمهوری اسلامی او را به اتهام «ارائه اطلاعات به دشمن» به شش سال و نیم حبس محکوم کرد.

همچنین چند شهروند دیگر فرانسوی از جمله سیسیل کولر، ژاک پاریس و لوئی آرنو در حال حاضر در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.