بزرگ‌ترین پروژه احیای زیستگاه مرجانی در جهان برای دبی طراحی شده است

دبی تصمیم دارد به یک مقصد منحصربه‌فرد زیست‌محیطی تبدیل شود که زنجیره غذایی و انرژی را از اقیانوس تامین می‌کند

دبی ریفز (Dubai Reefs) خود را بزرگترین پروژه احیای زیستگاه مرجانی در جهان می‌داند-صفحه لینکدین شرکت URB

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی به جزئیاتی درباره «بزرگ‌ترین پروژه احیای زیستگه مرجانی در جهان» پرداخت که شرکت «یو‌آر‌بی» برای دبی طراحی کرده است.

به گزارش این رسانه، دبی این بار قصد دارد نه برای احداث بلندترین آسمان‌خراش‌ها یا مواردی مشابه آن، برای خلق اثری گام بردارد که صرفا شاهکاری معماری یا منطبق بر معیارهای سبک زندگی مدرن نیست، بلکه در عین حال کوششی برای حفاظت اقیانوس‌ها است.

 این پروژه عظیم به نام «دبی ریفز» (Dubai Reefs) بزرگ‌ترین طرح احیای زیستگاه مرجای اقیانوس در جهان دانسته می‌شود که قرار است با دارا بودن ۷۷ مایل (حدود ۱۲۴ کیلومتر) مربع صخره مصنوعی، محلی برای بیش از یک میلیارد مرجان و ۱۰۰ میلیون درخت حرا ایجاد کند. 

شرکت یوآربی، توسعه‌دهنده شهرهای پایدار مستقر در دبی، پیش‌تر نیز طرح‌های منحصربه‌فردی شامل یک بزرگراه دوچرخه‌سواری سرپوشیده در دبی و نیز شهرهای پایدار در مصر و آفریقای جنوبی طراحی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهاراش باقریان، مدیر اجرایی یوآربی، درباره این طرح جدید اعلام کرد: «سلامت شهرهای ما ذاتا با سلامت اقیانوس‌ها مرتبط است. ما معتقدیم که در برنامه‌ریزی برای توسعه شهرهای ساحلی به خلاقیت و توجه به توسعه پایدار نیاز داریم.»

به گفته او،‌ در کنار صخره‌های مصنوعی، امکاناتی مانند فضاهای مسکونی، تجاری و نیز اقامتگاه‌های مختلف بوم‌گردی طراحی شده است تا این مکان به یک مقصد گردشگری تبدیل شود.

مرکزی که طراحی شده است، شامل یک موسسه دریایی نیز خواهد بود که به تحقیق درباره اقیانوس و حفاظت از محیط زیست ساحلی دبی اختصاص دارد. این موسسه همچنین برنامه‌های آموزشی پیرامون حفاظت از دریا ارائه می‌دهد. 

شرکت یوآربی ادعا می‌کند که صددرصد انرژی این محوطه از طریق منابع تجدیدپذیر، از جمله نور خورشید و امواج دریا، تامین می‌شود. افزون بر آن، پرورش جلبک دریایی و صدف خوراکی در آن نیز می‌تواند منبعی برای تولید مواد غذایی باشد.

به گفته مسئولان این شرکت، اگر مراحل ساخت‌و‌ساز به خوبی پیش برود، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه عظیم تا سال ۲۰۴۰ تکمیل شود. با این حال، هنوز در زمینه امکان تامین مالی کامل این طرح از طریق منابع خصوصی و در دسترس بودن آن برای افراد با هر سطح درآمدی، چالش‌هایی وجود دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by URB (@urbplanning)

 بهاراش باقریان با اظهار امیدواری به پیشبرد طرح احداث بزرگ‌ترین پروژه احیای اقیانوس در جهان، به سی‌ان‌ان توضیح داد: «هدف پروژه دبی‌ ریفز تبدیل شدن به طرحی برای حفاظت از دریا، اکوتوریسم و زیست اقیانوسی است. این طرح درنهایت می‌تواند دبی را به مقصد منحصربه‌فردی برای گردشگری بدل کند که با تامین امنیت غذایی و انرژی از اقیانوس، اقتصاد سبز را تقویت کند.»

این شرکت پیش‌تر نیز از مراحل تصمیم‌گیری درباره اجرای طرحی در دبی به نام «لوپ» خبر داده بود که شامل یک بزرگراه شهری پایدار به طول ۹۳ کیلومتر می‌شد. 

به گفته مجری توسعه شرکت یو‌آر‌بی، لوپ سیستم حمل‌ونقل بدون انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است که کفپوش آن با انرژی جنبشی کار می‌کند، بنابراین مجموعه‌ای است با کارایی صددرصد متکی به انرژی‌ تجدید‌پذیر. این پروژه چندین کاربری خواهد داشت و گزینه‌هایی برای تفریح ساکنان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. مجریان این طرح قصد دارند با هتل‌های لوکس، متوسط و ارزان، شرایط را برای پذیرش مسافرانی با شرایط و نیازهای مختلف مهیا کنند.

بیشتر از سفر