وزیر امور خارجه قطر پس از بازگشت از سفر قندهار با همتای آمریکایی‌اش گفت‌وگو کرد

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی یک روز پیش از این گفتگو به قندهار، مقر رهبر طالبان، رفته بود

وزیر عدلیه حکومت پیشین افغانستان می‌گوید وزیر امور خارجه قطر حامل پیام آمریکا برای طالبان بودــ @‌Zabehulah_M33/ Twitter

وزارت امور خارجه‌ قطر اعلام کرد که نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ این کشور در یک تماس تلفنی با وزیر امور خارجه‌ ایالات متحده‌ آمریکا، علاوه بر مسائل جاری، در مورد وضعیت افغانستان نیز گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه قطر آمده است که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و آنتونی بلینکن روز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳مه) علاوه بر روابط دوجانبه، درباره تحولات اخیر در افغانستان و خشونت‌های اخیر در فلسطین صحبت کرده‌اند. 

بنا بر اعلام قطر، «در این گفت‌وگوهای تلفنی، دو طرف از برقراری آتش‌بس میان فلسطینی‌ها و اسرائیل استقبال کردند. همچنین نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه از حمایت‌های ایالات متحده آمریکا از تلاش‌های منطقه‌ای که به برقراری آتش‌بس منجر شد، تشکر کرده است.»

وزارت امور خارجه‌ آمریکا نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بلینکن بابت مشارکت و تلاش‌های تاثیرگذار قطر برای کاهش تنش در طول خصومت‌های اخیر در غزه از عبدالرحمان آل ثانی سپاسگزاری کرده است. او از کمک‌های قطر به افغانستان نیز تشکر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگوی تلفنی مقام‌های ارشد ایالات متحده‌ آمریکا و قطر یک روز پس از پایان سفر وزیر امور خارجه‌ قطر به قندهار و دیدارش با سران طالبان، صورت گرفت. 

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، ظهر جمعه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) در قندهار با نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد. شهر قندهار مقر هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، است اما هنوز روشن نیست آیا نخست‌وزیر قطر با او هم دیدار کرده است یا خیر.

در بیانیه طالبان آمده که او در این دیدار حامل پیامی از طرف امیر قطر برای رهبران طالبان بوده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم در توییتر نوشت که نخست‌وزیر قطر در دیدار با محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، در قندهار، در مورد «همکاری در زمینه‌های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی» گفت‌وگو کرده‌اند. با این حال، فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه حکومت پیشین افغانستان، می‌گوید مقام‌های ارشد قطر که اخیرا به قندهار سفر کردند، حامل پیام آمریکا و جهان برای طالبان بوده‌اند.

به گفته‌ معنوی، «مهلت» طالبان به پایان رسیده و آن‌ها به تعهداتشان از جمله قطع رابطه با سایر گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند. وزیر عدلیه حکومت پیشین افغانستان روز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) در توییتی نوشت که قطر «نقش دستیار آمریکا در امور افغانستان» را ایفا می‌کند.