سخنان الهام‌بخش امل کلونی در جشن زنان کارآفرین کارتیه

ابتکار زنان کارتیه که در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، یک برنامه مشترک بین کارتیه و چند نهاد دیگر برای تشویق زنان کارآفرین است

امل کلونی اغلب در رویدادهای مهم یا لباس‌های قدیمی و تکراری می‌پوشد، یا لباس جدیدی را با دید «مد پایدار» انتخاب می‌کند-AFP

امل کلونی، فعال سیاسی و وکیل مدافع حقوق بین‌الملل که با مردی بسیار مشهور ازدواج کرده، خود به‌تنهایی باعث‌وبانی ایجاد تغییر است. تینا فی در مراسم جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۵، جایی که جورج کلونی، همسر امل، جایزه دستاورد زندگی ای‌اف‌آی (AFI) را دریافت کرد، در وصف او گفت: «او روی پرونده انرون کار کرده است، مشاور کوفی عنان در مورد سوریه و یکی از سه نفر کمیسیون سازمان ملل در بررسی نقض قوانین جنگ در نوار غزه بود؛ بنابراین امشب همسرش جایزه یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه فرانسوی ال، شانزدهمین مراسم اهدای جوایز ابتکار زنان کارتیه، یک برنامه کارآفرینی جهانی که هدف آن ایجاد تغییر از طریق تشویق زنانی است که از کسب‌وکار خود به‌عنوان نیرویی برای خیر و نیکی استفاده می‌کنند، عصر چهارشنبه ۱۰ مه به میزبانی سندی توکسویگ، در سالن کنسرت سال پلیل در پاریس، برگزار شد و امل کلونی در این مراسم بزرگداشت دستاوردهای شغلی پربار خود و ۳۲ عضو دیگر ابتکار خانه مد لوکس فرانسوی، سخنرانی الهام‌بخشی ایراد کرد.

یکی از مهمانان این مراسم یارا شهیدی، مدل ایرانی‌ــ‌آمریکایی بود که از نوجوانی در فعالیت‌های اجتماعی حضور فعالی دارد.

امل کلونی اغلب در رویدادهای مهم لباس‌های قدیمی می‌پوشد، از لباس‌های اسلیپ جان گالیانو گرفته تا الکساندر مک‌کوئین. بااین‌حال، در مراسم جوایز ابتکار زنان کارتیه در پاریس او انتخاب دیگری را با ذهنیت «مد پایدار» انتخاب کرد.

برای این مراسم، کلونی یک لباس نقره‌ای درخشان از مجموعه لباس‌های پاییز/زمستان ۲۰۲۲ جولی دو لیبران به تن کرد که با پولک‌های پردار تزئین شده بود. خیاط پاریسی برای ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد خود از مواد اولیه ویژه‌ای استفاده می‌کند تا ضایعات را کاهش دهد و آن را به بهترین گزینه برای کمد لباس وکیل حقوق بشر تبدیل کند.

امل سخنان خود را با تاکید بر نیاز مداوم به پیشبرد حقوق زنان آغاز کرد و گفت: «چه به حقوق بشر اعتقاد داشته باشید، چه فقط به رفاه، این ایده خوبی است که سعی کنید نیمی از جمعیت جهان را از قیدوبند رها کنید. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که برابری اقتصادی زنان ۱۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه خواهد کرد. با وجود این، درصد کمک‌های بشردوستانه که به توانمندسازی زنان اختصاص می‌یابد، تک‌رقمی است و حقوق زنان در جاهایی مانند افغانستان و ایالات متحده در سال‌های اخیر در حال پسرفت بوده است.»

امل که خود مادر دو فرزند است، در ادامه افزود: «هدف من عدالت برابر برای همه است و فلسفه من این است که عدالت باید برقرار شود. چرا که عدالت اجتناب‌ناپذیر نیست؛ این [عدالت] به‌خودی‌خود برقرار نمی‌شود. ما باید برای آن بجنگیم؛ باید نیروهایمان را گرد هم آوریم، اتحاد ایجاد کنیم، یک استراتژی آماده کنیم و مصمم باشیم هر کاری را که لازم است، انجام دهیم. برای من برقراری عدالت به معنای تلاش برای تغییر سیستم است؛ هر بار با یک‌ پرونده.»

امل در ادامه، به فهرستی از نمونه‌های الهام‌بخش و اغلب ترسناک از پرونده‌هایش اشاره کرد.

ابتکار زنان کارتیه که در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، یک برنامه مشترک بین کارتیه و چند نهاد دیگر برای تشویق زنان کارآفرین است.

هفت نفر از آسیای شرقی، آسیای جنوبی و اقیانوسیه، اروپا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای شمالی و جنوب آفریقا هر ساله به دلیل خلاقیت، موفقیت مالی و تاثیر اجتماعی کسب‌وکارهای نوپای خود کمک‌هزینه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری برنده می‌شوند.

بیشتر از زندگی