حاشیه‌های انتخاب لباس بازیگران زن ایرانی در جشنواره کن

شرکت بازیگران زن ایرانی در جشنواره‌های خارج از کشور چالش بزرگی هم برای خودشان و هم برای مقامات جمهوری اسلامی است

کاربران شبکه های اجتماعی به کیفیت پایین پیراهن ترانه علیدوستی بر روی فرش قرمز و انتخاب نامناسب کت‌وشلوار مردانه انتقاد کردند-AFP & Ammar ABD RABBO/ Independent Persian

چالش اصلی حضور بازیگران و ستاره‌های سینما در مقابل دوربین‌های خبرنگاران جهانی بر دوش طراحان لباس و آرایش آن‌هاست. افرادی که به نظر می‌رسد اغلب ستاره‌های ایرانی خود را از مراجعه به آن‌ها بی‌نیاز می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمانی که گلشیفته فراهانی با جواهرات کارتیه و با لباس‌هایی از بهترین خانه‌های مد دنیا در مقابل دوربین‌ها می‌خرامد شاید منصفانه نباشد که از بازیگرانی چون ترانه علیدوستی انتظار داشته باشیم هم‌رتبه او ظاهر شود؛ اما هنگامی‌که بخواهیم آسان‌گیری خودمان را در مقابل آن‌ها بیازماییم بازیگرانی چون لیلا حاتمی را به یاد می‌آوریم که هم‌زمان با در نظر گرفتن قوانین دست و پاگیر حجاب اجباری، حضوری آبرومندانه با یک پیراهن زردوزی شده تاریخی در این مراسم داشت.

درحالی‌که مردان با کت‌وشلوارهای خود در قسمت امن داستان ایستاده‌اند شرکت بازیگران زن ایرانی در جشنواره‌های خارج از کشور چالش بزرگی هم برای خودشان و هم برای مقامات جمهوری اسلامی بوده است. جمهوری اسلامی که به‌هیچ‌وجه حاضر نیست از اعتباری که جوایز بین‌المللی نصیب آن‌ها می‌کنند دست بکشند، کج دار و مریز «شل حجابی» بازیگران زن را نادیده می‌گیرند اما همین سهل گیری هم کمکی به نمایش اندکی از صنعت مد و خوش‌پوشی ایرانی در جشنواره‌های خارجی نشده است.

امسال کن میزبان یک چهره زن آشنای سینمای ایران بود که البته همچون سال‌های قبل خیلی در مقابل دوربین‌ها چشم‌نواز نبود. کیفیت پایین پیراهن ترانه علیدوستی بر روی فرش قرمز و انتخاب نامناسب کت‌وشلوار مردانه صورتی‌رنگ در روز «فوتوکال» به سرعت در میان شبکه‌های اجتماعی واکنش برانگیز شد. اگرچه لبه تیز انتقادات بیشتر به‌سوی پذیرش حجاب اجباری و کنار آمدن با آن بود اما ریخت نامناسب این لباس‌ها باعث انتقاد دوچندان به آن شد.

در سوی دیگر زر امیرابراهیمی با یک انتخاب هوشمندانه از «کلوئه» دل دوستداران مد را شاد کرد.

لباسی که امیرابراهیمی پوشید و ساخته از نوارهای پارچه گره‌خورده به هم بود، یکی از آخرین محصولات خانه مد کلوئه است که در خدمت هدفی خاص ساخته شد. مجموعه محصولات «کلوئه کرافت» پاسخی به جریان مد سریع و در ستایش تولیدات صنایع‌دستی است. امیرابراهیمی این لباس ۷۵۰۰ دلاری را در فرش قرمز فیلم «عنکبوت مقدس» در کن بر تن کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر