قانونگذاران آمریکایی طرح مقابله با عادی‌سازی روابط با سوریه را ارائه دادند

«پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب اعضای کنگره آمریکا را خشمگین کرد و نیاز به اقدام سریع را برانگیخت»

بشار اسد تلاش‌ها برای بازگشت به جهان عرب را شدت بخشیده است- Abdulla AL-NEYADI / UAE PRESIDENTIAL COURT / AFP

یک گروه دو حزبی از قانونگذاران آمریکایی در روز پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه)، پیش‌نویس طرحی را معرفی کردند که از دولت جو بایدن می‌خواهد از به رسمیت شناختن بشار اسد به عنوان رئیس‌جمهوری سوریه خودداری کند و قابلیت واشنگتن به‌منظور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت سوریه را افزایش دهد. 

به گزارش رویترز این اقدام هشداری به‌حساب می‌آید به دیگر کشورهایی که در حال عادی‌سازی روابط خود با دمشق‌اند. 

این طرح دولت آمریکا را از به رسمیت شناختن یا عادی‌سازی روابط با هر دولتی در سوریه به رهبری اسد که تحت تحریم‌های ایالات متحده است، منع می‌کند و قانون «سزار» را که موجب اعمال دور سختی از تحریم‌ها علیه سوریه در سال ۲۰۲۰ شد، گسترش می‌دهد. 

شماری از کشورهای عرب روز یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت، به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رای مثبت دادند. با وجودی که کشورهای غربی پس از سال‌ها جنگ داخلی در سوریه و اقدامات خشونت‌بار حکومت اسد در سرکوب مرگبار مخالفان حاضر به پذیرفتن آن نیستند، گام کشورهای عرب در قبول دمشق نقطه عطفی در تلاش‌های سوریه برای تثبیت مجدد خود در منطقه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر سال‌ها از مخالفان سیاسی دولت بشار اسد حمایت می‌کردند، اما ارتش سوریه - با حمایت جمهوری اسلامی ایران، روسیه و گروه‌های شبه‌نظامی همپیمانش - غالب بخش‌های کشور را پس گرفت. یخ روابط با دولت اسد نیز پس از زلزله ویرانگر ماه فوریه در سوریه و ترکیه، و کمک‌های منطقه‌ای به زلزله‌زدگان با سرعت بیشتری شروع به ذوب شدن کرد. 

عربستان سعودی نیز بشار اسد را به نشست آینده سران اتحادیه عرب در جده دعوت کرد.  

جو ویلسون، رئیس کمیته فرعی خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «کشورهایی که به عادی‌سازی رابطه با «قاتل انسان‌های بی‌شمار و یک قاچاقچی مواد مخدر» رو کرده‌اند در یک مسیر اشتباه قرار دارند.» 

طرح قانونگذاران فراحزبی آمریکا را جو ویلسون، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، که هر دو از اعضای حزب جمهوری‌خواه‌اند، فرنچ هیل، قانونگذار جمهوری‌خواه، و برندن بویل، قانونگذار دمکرات و یکی از روسای «جناح سوریه آزاد، دمکراتیک و باثبات» در کنگره و شماری دیگر از قانونگذاران آمریکایی ارائه داده‌اند.

یکی از کارمندان ارشد کنگره به رویترز گفت: «این طرح هشداری به ترکیه و کشورهای عربی است که در صورت تعامل با دولت اسد، ممکن است با عواقب شدیدی روبرو شوند.»

او گفت: «پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب اعضای کنگره را خشمگین کرد و نیاز به اقدام سریع را برانگیخت.‌» او همچنین افزود در تدوین پیش‌نویس طرح با وزارت خارجه آمریکا مشورت شده است.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز جمعه درباره این مسئله گفت: «واضح است که واشنگتن به دنبال عادی‌سازی روابط با دولت اسد نیست و از متحدان و شرکای خود در این مسیر حمایت نخواهد کرد.»

خبرگزاری رویترز نوشت طرح فوق از جمله خواستار آن است که وزیر امور خارجه آمریکا راهبرد سالانه مقابله با عادی سازی روابط با دولت اسد را برای مدت پنج سال به کنگره ارائه دهد. 

منبع آگاه در کنگره آمریکا به رویترز گفت این طرح راه را برای تحریم فرودگاه‌هایی که به خطوط هوایی سوریه اجازه فرود می‌دهند هموار می‌کند. این طرح در صورت تصویب مستلزم بازنگری تراکنش‌ها از جمله اعطای کمک ۵۰ هزار دلاری آمریکا می‌شود که قرار بود از طریق ترکیه، امارات متحده عربی، مصر و کشورهای دیگر به مناطق تحت حاکمیت اسد اهدا شود. 

بیشتر از جهان