ششمین فرمانده جهاد اسلامی فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل کشته شد

ایاد الحسنی که جانشین فرمانده قبلی یگان عملیاتی جهاد اسلامی شده بود، روز جمعه در نوار غزه کشته شد  

وزارت دفاع اسرائیل و شین‌بت، سازمان امنیت داخلی آن کشور، روز جمعه ۱۲ مه گفتند که حمله هوایی جدید اسرائیل در نوار غزه، یک فرمانده ارشد عملیاتی جهاد اسلامی فلسطینی را هدف قرار داد. 

بیانیه مشترک دو نهاد اسرائیلی فوق می‌گوید که ایاد الحسنی، فرمانده عملیاتی جهاد اسلامی و عضو ارشد شورای نظامی این سازمان، کشته شد. 

بنا به گزارش‌ها، الحسنی پس از کشته شدن فرمانده قبلی جهاد اسلامی که پیش‌تر در روز سه‌شنبه کشته شده بود، فرماندهی عملیاتی گروه را برعهده گرفته بود. 

پیش‌تر در روز جمعه، گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی در نوار غزه که از جمله گروه‌های فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، باران موشک‌های خود را روانه اسرائیل کرده بود و در عین حال، حمله‌های هوایی اسرائیل علیه شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه نیز ادامه یافت. 

منابع خبری کماکان می‌گویند که امید به موفقیت مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری مصر اندک است. هم‌زمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، طرف‌های منازعه را به کاهش تنش فراخوانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیگر گروه شبه‌نظامی عمده‌ای که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، در سخنانی در روز جمعه گفت که اسرائیل برای از بین بردن زیرساخت‌های سرایاالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) و توانمندی موشکی آن تلاش می‌کند. او ضمن اشاره به اتحاد «گروه‌های مقاومت» گفت که این گروه‌ها توانمندی بالایی برای بازسازی سیاسی و نظامی خود دارند. 

حزب‌الله لبنان و حماس، گروه شبه‌نظامی بزرگ‌تری که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد و هر دو مورد حمایت تهران‌‌اند و علیه موجودیت اسرائیل فعالیت می‌کنند، گفته بودند که به طور مشترک به اسرائیل پاسخ خواهند داد. 

نصرالله در حالی بر «مقاومت پیروزمندانه» غزه در مقابل اسرائیل و «ناکام گذاشتن هدف دشمن»‌ تاکید کرد که تاکنون ۳۳ فلسطینی از جمله شش فرمانده و عضو ارشد جهاد اسلامی کشته شدند و در طرف مقابل، یک شهروند اسرائیلی نیز کشته شد.      

جهاد اسلامی فلسطینی کشته شدن ایاد الحسنی در حمله هوایی اسرائیل و اصابت موشک به آپارتمان او در یک ساختمان چند طبقه در منطقه النصر در شمال شهر غزه را تایید کرد. گزارش‌های محلی حاکی است که یک فلسطینی دیگر نیز در این حمله کشته شد.

ارتش اسرائیل نیز می‌گوید که حمله‌هایی را علیه دو مرکز فرماندهی جهاد اسلامی در نوار غزه ترتیب داده است. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی این دو مرکز در ساختمان‌های مسکونی بودند و ارتش قبل از عملیات به ساکنان هشدار داد که ساختمان‌ها را تخلیه کنند. 

به گفته ارتش اسرائیل، مراکز فوق برای سازماندهی راکت‌پرانی و انجام عملیات علیه اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گرفتند. 

ویدیوی کوتاهی که نیروی هوایی اسرائیل از حمله منتشر کرده است، نشان می‌دهد که با اصابت موشک به یک ساختمان شش طبقه و وقوع انفجار، دود غلیظی به آسمان برمی‌خیزد و بخشی از بنا ویران می‌شود.

 

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که حمله‌های ارتش علیه جهاد اسلامی از ظهر تا سه‌ونیم بعد از ظهر به وقت محلی افزایش یافت. این اقدام پس از موشک‌پرانی‌های مکرر جهاد اسلامی علیه اسرائیل در ظهر جمعه بود، و قبل از آن حمله‌های جهاد اسلامی برای تقریبا ۱۳ ساعت متوقف شده و ارتش اسرائیل نیز حمله‌های هوایی خود را متوقف کرده بود. 

نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گویند وزارت خارجه نروژ پیش‌تر در روز سه‌شنبه گفته بود که چند شهروند روسی که تصمیم به اخراجشان گرفته است، ماموران امنیتی‌اند که تحت پوشش سمت‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کنند. 

شمار کشته‌شدگان فلسطینی در جریان درگیری‌های چند روز اخیر که با حمله هوایی غیرمنتظره اسرائیل به نوار غزه آغاز شد، تاکنون به ۳۳ نفر رسیده است که گفته می‌شود نیمی از آنان غیرنظامی و برخی کودک بودند؛ از جمله فرزندان و همسران فرماندهان. در حمله اول اسرائیل در سه‌شنبه، سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطینی کشته شدند. 

یک شهروند اسرائیلی بر اثر انفجار موشک‌ جهاد اسلامی کشته شده و بیش از پنج نفر نیز مجروح شده‌اند.  

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که یک موشک جهاد اسلامی در روز جمعه در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین «بات‌عین» در کرانه غربی واقع در ۱۶ کیلیومتری جنوب اورشلیم فرود آمد. 

پیش‌تر در روز پنجشنبه رسانه‌ها گفتند که جهاد اسلامی از موشک ساخت ایران «براق-۸۵» علیه اسرائیل استفاده کرده است، که برد آن ۸۵ کیلومتر است. 

ارتش اسرائیل گفت که در چهار روز گذشته ۸۵۰ موشک از نوار غزه به خاک آن کشور پرتاب شده است که سامانه دفاع هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین بیشتر آن‌ها را رهگیری کرد و بسیاری‌ از آن‌ها به مناطق خالی از سکنه اصابت کردند. همچنین یک‌پنجم از موشک‌‌های شبه‌نظامیان فلسطینی در داخل غزه فرود آمده‌اند و موجب کشته شدن چهار فلسطینی از جمله سه کودک شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید که در مجموع ۲۱۵ هدف نظامی در نوار غزه را هدف قرار داده است.

بیشتر از جهان