طالبان به پاکستان: با تی‌تی‌پی گفت‌وگو کنید

وزیر خارجه طالبان ادعا کرد که حتی یک گروه تروریستی هم در افغانستان حضور ندارد

وزیر خارجه طالبان در  جریان سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک اسلام آباد-AAMIR QURESHIAFP

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) خواستار گفت‌وگو میان حکومت پاکستان و «تحریک طالبان پاکستانی» (تی‌تی‌پی)  شد.

او در جریان سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک پاکستان در اسلام‌آباد، گفت که حکومت گروه طالبان خواهان خونریزی و ناآرامی در خاک پاکستان نیست و هر دو کشور با چالش‌های امنیتی و سیاسی جدی مواجه‌اند.

او گفت: «مردم افغانستان و پاکستان فداکاری کرده‌اند و اینک باید از فرصت‌ها در راستای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.»

امیرخان متقی ادعا کرد که حتی یک گروه تروریستی هم در افغانستان وجود ندارد و حضور این گروه‌ها را تبلیغات منفی علیه حکومت طالبان خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «چندین گروه تروریستی در افغانستان نه، حتی یک گروه تروریستی را هم نمی‌توانید پیدا کنید و یک مدرک هم در این مورد وجود ندارد.»

وزیر خارجه طالبان بار دیگر اطمینان داد که به هیچ کشور یا گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده کند.

امیرخان متقی جمعه، ۱۵ اردیبهشت (۵ مه)، در راس هیئتی به پاکستان سفر کرد. در جریان این سفر، او در چهارمین دور گفت‌وگوهای راهبردی پاکستان و چین نیز شرکت کرد و دیدارهای جداگانه‌ای با چین گانگ، وزیر خارجه چین، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، و شماری دیگر از مقام‌های این کشور داشت.

پاکستان از گسترش فعالیت «تحریک طالبان پاکستانی» نگران است و ادعا می‌کند که اعضای این گروه در افغانستان حضور دارند، و طالبان باید مانع فعالیت آنها شوند.

آتش‌بس میان حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی که با پادرمیانی طالبان افغان، به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) این گروه و رهبر شبکه حقانی برقرار شده بود، نوامبر گذشته شکسته شد. پس از آن، تی‌تی‌پی به نیروهایش دستور داد که حمله‌های خود را علیه حکومت پاکستان از سر گیرند و در پنج ماه گذشته، سطح خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است.

اواخر فوریه، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، (آی‌اس‌آی) در سفری از پیش اعلام‌نشده  وارد کابل شدند و با مقام‌های طالبان گفت‌وگو کردند.

گفته می‌شود که در جریا این سفر، مخفیگاه‌های تی‌تی‌پی در افغانستان و مراکز عملیاتی‌ آن در اختیار طالبان گذاشته شده است. هیئتی از ریاست استخبارات (اطلاعات) طالبان نیز مارس گذشته به پاکستان رفت و در مورد تی‌تی‌پی با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کرد. این سفر محرمانه صورت گرفت و جزئیات آن افشا نشده است.

زمانی که طالبان در مقابل حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن می‌جنگیدند، گروه تحریک طالبان پاکستانی از آن‌ها حمایت می‌کرد و در برخی از درگیری‌ها نیز اعضای آن به حمایت از طالبان، شرکت کرده بودند. روابط نزدیکی میان برخی از  فرماندهان و نیروهای طالبان با تی‌تی‌پی وجود دارد و هر نوع مقابله حکومت طالبان با تی‌تی‌پی، به افزایش نارضایتی درونی میان مقام‌ها و فرماندهان طالبان منجر خواهد شد.

بیشتر از