سیل در جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا جان بیش از ۳۰۰ نفر را گرفت

مقام‌های دولتی روندا خسارت‌ سیل و رانش زمین را نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند

مردی در حال پاک کردن جاده از گل‌ولای باقی‌مانده از سیل در روستای بوپفونه، در نزدیکی کیبویه، رواندا - AFP

در اثر جاری شدن سیل در جمهوری دموکراتیک کنگو ده‌ها تن جان باختند و به ساختمان‌ها دولتی و خصوصی خسارت‌های زیادی وارد آمد و بارندگی شدید در ناحیه کالهه در استان کیوو جنوبی طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی روستاهای بوشوشو و نیاموکوبی را در پی داشت.

گزارش‌ها از تلفات سیل در جمهوری دموکراتیک کنگو ضدونقیض است. تیو کاسی، فرمانده جنوب کیوو در کنگو، تعداد کشته‌های این حادثه طبیعی را ۱۷۶ نفر اعلام کرده؛ در حالی که کاسول مارتین، عضو جامعه مدنی محلی این منطقه از کنگو، از یافتن ۲۲۷ جسد در پی این سیل ویرانگر خبر داده است. البته تعداد زیادی از ساکنان این منطقه هم ناپدید شده‌اند.

وقوع سیل و رانش زمین در استان کیوو جنوبی کنگو که با رواندا هم‌مرز است، غیرمعمول نیست.

بارش شدید باران در روندا نیز موجب جاری شدن سیل و رانش زمین شد. این حوادث طبیعی در این کشور جان ۱۳۰ نفر را گرفت و بیش از پنج هزار خانه را ویران کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی روندا خسارات سیل و رانش زمین را نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن گل‌ولای بیش از ۹ هزار نفر را بی‌خانمان کرده است و ده‌ها ساختمان دولتی از جمله مدرسه در اثر سیل خسارت دیده‌اند.

شرق آفریقا در فصول بارانی، اغلب آب‌وهوایی ناآرام دارد و بارش‌های تند و غافلگیر‌کننده هم سابقه‌ دارند.

جاری شدن سیل در سال ۲۰۲۲ علاوه بر آنکه بخش‌هایی از کینشازا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو، را ویران کرد، نزدیک به ۱۰۰ کشته به جا گذاشت.

به باور کارشناسان، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین میزان بارندگی‌های‌ شدید در این منطقه را بیشتر کرده است. آن‌ها هشدار داده‌اند در صورت ادامه بارندگی‌های غیرمعمول، آفریقا با افزایش ناامنی غذایی و بحران بی‌سابقه مهاجرت از روستا به شهرها روبرو خواهد شد.

بیشتر از جهان