پیشنهاد نزدیکان رهبر: حقوق‌ها را کم کنید و به «بدبخت‌ها» بدهید

حسن روحانی، هفته گذشته آماج انتقاد شدید گروه‌های مختلف نزدیک به رهبر ایران بوده است

روحانی به جز انتقاداتی که در ابتدای این هفته از جوانان نزدیک به رهبر ایران شنید، در آخرین روز هفته هم با حملات تند سالخوردگان منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در نمازجمعه روبه‌رو شد.

در ابتدای این هفته گروهی از دانشجویان عدالت‌خواه همایشی با عنوان "پایان تدبیر" در دانشگاه تهران برگزار کردند و خواستار محاکمه روحانی و بررسی طرح عدم کفایت سیاسی او شدند. بسیج دانشجویی و مجمع دانشجویان عدالت‌خواه برگزار‌کننده این همایش بودند.

دانشجویان عدالت‌خواه در سه سال گذشته با تمرکز بر روی بخشی از فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی، حضور پررنگی در فضای رسانه‌ای داشته‌اند. این گروه که توسط سازمان بسیج و معاونت فرهنگی سپاه سازمان‌دهی می‌شود، عمدتا به فساد مدیران ارشد دولت و فهرست مغضوبان آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همایش "پایان تدبیر"، میلاد گودرزی، یکی از چهره‌های مشهور جریان عدالت‌خواه در فضای مجازی، فساد در دولت را نه "سیستماتیک" که "اتوماتیک" خواند و گفت اعضای هیئت دولت، مدیران ارشد و حتی مدیران میانی دولت در سطوح مختلف درگیر فساد گسترده هستند. او با اشاره به نقش حسین فریدون، برخی وزرای دولت، برادر معاون اول و مدیران کشوری در پرونده‌های فساد بانک سرمایه، واردات گوشت، گمرک و هلال احمر گفت که رییس‌جمهوری ایران باید محاکمه و عزل شود: «پیشنهاد من، که سازوکار آن در قانون اساسی و دیوان عالی کشور پیش بینی شده، این است که برای شروع شخص رییس جمهوری محاکمه و نهایتا در گام بعدی عدم کفایت صلاحیت سیاسی او بررسی شود. حس من این است که دولتی که یک کابینه آن در اوین شکل گرفته و بی آبرو شده، و از طرفی در بین افکار عمومی محبوبیت آن هفت درصد است، هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد. بنابراین ممکن است ما هر دو سه ماه یک بار اتفاقاتی را که پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت رخ داد، شاهد باشیم و لذا هر جا این داستان را قطع کنیم برده ایم و ان شاالله که تا قبل از ۲۲ بهمن آن را قطع کنیم.»

برخی از سخنرانان این همایش در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند و به دنبال تحقق خواست رهبر ایران برای شکل دادن به «مجلس جوان انقلابی» هستند.

روحانی به جز انتقاداتی که در ابتدای این هفته از جوانان نزدیک به رهبر ایران شنید، در آخرین روز هفته نیز با حملات تند سالخوردگان منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در نمازجمعه روبه‌رو شد.

محمدعلی موحد کرمانی، امام‌جمعه موقت تهران، در خطبه‌هایش رییس‌ جمهوری را بدون بردن اسمش به این متهم کرد که به وظایفش عمل نمی‌کند، از مردم فاصله دارد و با بی‌تدبیری سبب ایجاد بحران اقتصادی در کشور شده است.

امام‌جمعه تهران افزایش قیمت بنزین در روز 24 آبان و اعتراضات سراسری پس از آن را نتیجه «تدبیر غلط» دولت خواند. او بدون اشاره به آمار بالای افرادی که به دست نیروهای امنیتی کشته‌شده‌اند، گفت: «حادثه‌ای به دلیل یک تدبیر غلط رخ داد که منجر به کشته و زخمی شدن چند نفری شد و بخشی از کشور تخریب شد. دولت تدبیر چرا غفلت کرد و درست عمل نکرد تا این وضع پیش نیاید؟ البته باید قیمت بنزین واقعی شود ولی با حساب و برنامه، نه مثل آن آقایی که گفت شب خوابیدم و صبح بیدار شدم و دیدم قیمت بنزین گران شده است؛ عجب! شما مطلع نبودید؟ شما از وضع کشور اطلاع نداشتید؟»

موحدی کرمانی ضمن دفاع از افزایش قیمت بنزین گفت که راه‌حل درست اجرای آن این بود که در چند مرحله و هر بار 500 تومان قیمت بنزین افزایش می‌یافت: « تدریجیت مهم است، یعنی گام به گام. یک دفعه هزار تومان نشود سه هزار تومان. بعد از مطلع شدن مردم باید ۵۰۰ تومان روی بنزین بیاید و به تدریج ۵۰۰ تومان دیگر هم روی آن بیاید.»

امام‌جمعه تهران، دولت روحانی را عامل وضع بد اقتصادی مردم دانست و گفت که مسئولیت خون‌های ریخته‌شده و تخریب‌ها بر دوش رییس‌ جمهوری است « خدا کند این جمله دروغ باشد که من خبر نداشتم. این چیز عجیبی است. ببینید یک خبر نداشتن چه فجایعی پیش آورد و چه خون‌هایی به ناحق ریخته شد. چه تخریب‌ها انجام شد؛ فقط به دلیل یک غفلت، آیا این صحیح است؟»

او همچنین پیشنهاد داد تا برای بهبود وضعیت اقتصادی، حقوق‌ها کم شود و به «بدبخت‌ها» پرداخت شود. «باید دولت فکری برای گرانی کند، جان مردم به لب رسیده است. نه تنها دارو گیرشان نمی‌آید بلکه اگر گیرشان هم بیاید نمی‌توانند آن را بخرند. دولت فکری کند. حقوق‌های بالا را کم کنید و به بدبخت‌ها بدهید. حقوق‌های کلان در کشور یعنی چه؟ آن را کم و نصف کنید و نصفش را به بیچاره‌ها و مستضعفان بدهید. تدبیر عاقلانه خدایی این است.»

بیشتر از