نتیجه وعده یک میلیون خانه در سال به رواج پدیده خانه‌های اشتراکی منجر شد

تقاضای خرید کانکس برای سکونت نسبت به چهار یا پنج ماه گذشته، دو برابر شده است

در نتیجه افزایش بهای اجاره مسکن، بسیاری از مستاجران به حاشیه‌ شهرها کوچ کرده‌اند- آفتاب‌نیوز

ابراهیم رئیسی با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال روی کار آمد. مقام‌های دولت او نیز به‌تناوب ادعاهایی را درباره کنترل و ساماندهی بازار مسکن مطرح کردند اما اکنون در آستانه دومین سال استقرار دولت سیزدهم، نه‌تنها وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق نشد بلکه بازار اجاره‌خانه نیز به‌طور فزاینده‌ای دچار آشفتگی شد. طی روزهای اخیر نیز برخی مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن از افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ اجاره مسکن و رواج پدیده خانه‌های اشتراکی خبر دادند.

دولتی‌ها ادعا می‌کنند که با وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن، اقدامی در جهت رفاه حال مستاجران انجام می‌دهند اما سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک، می‌گوید این وام در تهران جوابگو نیست و نمی‌تواند درصد قابل‌توجهی از رهن مسکن را پوشش دهد.

به گفته او، بسیاری از مستاجران برای دریافت این وام باید هفت‌خان رستم را پشت سر بگذارند و در نهایت هم بانک‌ها برای پرداخت نکردن این وام به مستاجران بهانه‌ای پیدا می‌کنند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره بسته حمایتی دولت از مستاجران نیز صحبت کرد و ضمن اشاره به نامشخص بودن جزئیات این بسته گفت واقعیت این است که بسته‌های سال گذشته جوابگوی نیاز مستاجران نبودند و به رفع مشکلات آن‌ها کمکی نکردند.

دولت ابراهیم رئیسی سال ۱۴۰۱ در مصوبه‌ای اعلام کرد سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران و شهرهای بزرگ ۲۵ درصد است. در همان زمان، بسیاری از فعالان بازار مسکن هشدار دادند که دخالت‌های دستوری دولت برای کنترل اجاره مسکن نابسامانی بازار را افزایش می‌دهد. گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌داد که صاحبخانه‌ها سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره مسکن به دلیل نرخ تورم را رعایت نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتیجه افزایش سرسام‌آور بهای اجاره مسکن، بسیاری از مستاجران به حاشیه‌ شهرها نقل‌مکان کردند و از کوچ ساکنان شرق و غرب تهران به مناطق حاشیه شهر گزارش‌های متعددی منتشر شد. حالا نیز خبرها حاکی از آن است که در آستانه فصل جابه‌جایی‌ها، خانواده‌های زیادی ناچار شده‌اند اشتراکی خانه اجاره کنند.

خبرگزاری مهر به‌تازگی در گزارشی، از قول مشاوران املاک نوشت که به دلیل افزایش قابل‌توجه اجاره مسکن نسبت به سال گذشته، مواردی پیش می‌آید که دو یا سه خانواده در منطقه‌ای از شهر خانه‌ای ۱۲۰ متری اجاره می‌کنند تا در رهن و اجاره‌بها با یکدیگر شریک باشند.

وب‌سایت تجارت‌نیوز نیز در گزارشی، از افزایش نرخ اجاره کانکس خبر داد و نوشت: «هزینه ساخت و خرید مسکن، تقاضای خرید و اجاره کانکس را برای سکونت افزایش داده است. مردم به دلیل کاهش قدرت خرید و ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها مجبورند کیفیت زندگی خود را تا سطح زندگی در این اتاقک‌ها پایین بیاورند؛ مکانی که گاهی‌ اوقات هم فضایی برای سکونت و خواب محسوب می‌شود و هم محلی برای کار.»

در این گزارش به نقل از یک فروشنده کانکس آمده است تقاضا برای خرید کانکس نسبت به چهار یا پنج ماه گذشته دو برابر شده است و در بین خریداران کسانی هم وجود دارند که آن‌ها را برای سکونت می‌خواهند. قیمت این کانکس‌ها از شروع سال، هفت تا ۱۰ درصد بالا رفته است. بر اساس این گزارش، نرخ اجاره ماهانه کانکس هم بین یک تا چهار میلیون تومان است.

در پی روند فزاینده نرخ کرایه‌خانه طی سال‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از افزایش پدیده‌هایی چون پشت‌بام‌خوابی، موتورخانه‌نشینی، گورخوابی و اتوبوس‌خوابی منتشر شده است. بر اساس مصوبه تعیین کمک‌هزینه مسکن، کارگران در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۹۰۰ هزار تومان حق مسکن می‌گیرند؛ در حالی‌ که کمترین نرخ اجاره مسکن در تهران بیش از پنج میلیون تومان است.