حسین امیرعبداللهیان با حسن نصر‌الله در لبنان دیدار کرد

امیر عبداللهیان در این دیدار آمادگی تهران را برای حمایت از «هر توافقی» که می‌تواند به بن‌بست سیاسی موجود در لبنان پایان دهد، اعلام کرد

دیدار حسن نصر‌الله با حسین امیر عبداللهیان در مکانی نامعلوم در لبنان (۲۷ آوریل ۲۰۲۳) - AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر خود به لبنان، روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت (۲۷ آوریل) با حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار رسمی، آنها درباره آخرین تحولات منطقه، توافق اخیر ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک و تاثیر آن بر کشورهای منطقه و آخرین تحولات در لبنان و اوضاع جاری در فلسطین گفت‌وگو کردند.

در این سفر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با عبدالله بوحبیب، وزیر امورخارجه و نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور دیدار داشته است.

به گزارش رسانه‌‌های جمهوری اسلامی، حسین امیرعبداللهیان همه طرف‌های لبنانی را به «تسریع» مذاکرات با هدف رسیدن به توافقی در مورد انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ترغیب کرد. او همچنین آمادگی تهران را برای حمایت از «هر توافقی» که می‌تواند به بن‌بست موجود در کشور پایان دهد، اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به لبنان از زمان توافق تاریخی ایران و عربستان سعودی به میانجی‌گیری چین است. توافقی که هدفش از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها پس از هفت سال پرتنش است؛ تنش‌هایی که ‌پیامدهای عمده‌اش گریبان این کشور کوچک در دریای مدیترانه را نیز گرفته بود.

طرف‌های ذینفع در لبنان سال‌هاست که دو پاره‌اند: یک ائتلاف تحت حمایت جمهوری اسلامی به رهبری حزب‌الله و یک ائتلاف تحت حمایت غرب و عربستان. اختلافات عمیق در لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری میشل عون در اواخر اکتبر گذشته عملا وضعیت سیاسی این کشور را به حکومتی بدون رئیس‌جمهوری سوق داده است.

پس از این دیدار‌ها، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری مشترک با همتای لبنانی با بیان اینکه «جز خیر» برای لبنان نمی‌خواهیم، گفت: «همه جهات لبنانی را به تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تکمیل روند سیاسی در این کشور تشویق می‌کنیم».

این دیدارها یک روز پس از آن انجام می‌شود که اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با گروهی از دیپلمات‌های خارجی، ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش در لبنان، گفته بود که «دشمنان اسرائیل» نمی‌توانند از «چالش‌های داخلی» بهره‌برداری کنند چرا که این چالش‌ها «بازتاب‌دهنده یک حکومت دموکراتیک‌اند و باعث ضعف اسرائیل نخواهند شد».

بیشتر از جهان