مقام ارشد نظامی چین به همتای پاکستانی خود: شما اولویت اول ما در منطقه‌اید

پاکستان قاطعانه از منافع اصلی چین در مورد هنگ‌‌کنگ، تایوان، سین کیانگ و دریای چین جنوبی حمایت خواهد کرد

تمرینات نظامی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در منطقه سین کیانگ، چهارم ژانویه ۲۰۲۱ـ STR / AFP

ژانگ یوکسیا، معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب کمونیست چین، روز چهارشنبه، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت)، با عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، در مورد منافع امنیتی متقابل و همکاری‌های نظامی گفت‌و‌گو کرد. عاصم منیر اینک در سفر چهارروزه‌ای در چین به سر می‌برد.

به گزارش وبسایت تریبون، ژانگ یوکسیا در این گفت‌و‌گو به عاصم منیر گفت چین همیشه پاکستان را در اولویت دیپلماسی همسایگی خود قرار می‌دهد. او اطمینان داد با وجود بحران اقتصادی و سیاسی اسلام‌آباد و نگرانی فزاینده پکن در مورد امنیت دیپلمات‌های خود در پاکستان، دوستی تمام‌عیار دو کشور ادامه خواهد داشت.

رسانه‌ رسمی وزارت دفاع چین به نقل از  ژانگ یوکسیا استدلال کرد چین و پاکستان شراکت راهبردی و همکاری آهنین دارند. ژانگ یوکسیا گفت اعتماد متقابل و دوستی بلندمدت بین دو کشور، مستحکم است و این همکاری عنصر مهمی برای صلح، ثبات، رفاه منطقه‌ای و حتی جهانی است.

معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی چین تاکید کرد بدون توجه به تغییرات احتمالی شرایط بین‌المللی، چین همواره پاکستان را در دیپلماسی همسایگی خود، در اولویت قرار می‌دهد و از پاکستان در روند حفاظت از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع و کرامت ملی آن، قاطعانه حمایت می‌کند.

این فرمانده ارشد چینی افزود ارتش چین، مایل به همکاری با ارتش پاکستان برای تعمیق و گسترش همکاری‌های عملی است. او ابراز امیدواری کرد که این مشارکت مداوم گسترش یابد، و گفت پکن به نزدیکی بیشتر جوامع چین و پاکستان علاقه‌مند است و آینده مشترکی در «عصر جدید» بین دو کشور می‌بیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند پاکستان با بحران جدی اقتصادی و سیاسی مواجه است، عاصم منیر به چین سفر کرده است تا در مورد «وضعیت امنیت منطقه‌ای» با همتای خود رایزنی کند. فرمانده ارتش پاکستان قصد دارد نشست‌های بیشتری با رهبران نظامی چین برای تقویت روابط بلندمدت بین دو ارتش برگزار کند.

فرمانده ارتش پاکستان به همتای چینی خود گفت دوستی بین پاکستان و چین «مرتفع‌تر از کوه‌ها، عمیق‌تر از اقیانوس‌ها و شیرین‌تر از عسل است»، و فارغ از تغییرات شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای، پاکستان قاطعانه از منافع اصلی چین در مورد هنگ کنگ، تایوان، سین کیانگ و دریای چین جنوبی حمایت خواهد کرد.

سفر عاصم منیر به چین پیش از سفر پنجشنبه لی شانگفو، وزیر دفاع چین، به هند، صورت می‌گیرد. لی شانگفو در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود او طی این نشست با راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، در مورد چالش‌های نظامی دو کشور در منطقه مرزی شرق لداخ گفت‌وگو کند.

همچنین، پیش‌بینی می‌شود خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، نیز در نشست سازمان همکاری شانگهای متشکل از چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان، شرکت کند.

سفر وزیر دفاع چین به هند، پس از هجدهمین دور مذاکرات در سطح فرماندهان ارشد هند و چین در ۲۳ آوریل انجام می‌شود. وزارت دفاع چین در مورد این دیدار ارزیابی مثبتی داشت و گفت هر دو طرف در مورد تسریع حل‌و‌فصل «مسائل مربوطه» توافق کرده‌اند.

همکاری چین، هند و پاکستان در حالی گسترش می‌یابد که جمهوری اسلامی ایران در زمینه جذب منابع مالی از چین، از پاکستان جا مانده است. روزنامه ایرانی دنیای اقتصاد، ۲۸ فروردین نوشت: «ارزش قراردادهای ایران با چین از ۳.۱ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ به ۵۷ میلیون دلار در ۲۰۲۱ رسیده است.»

جز افغانستان و پاکستان، تمام کشورهای همسایه ایران، از جمله ترکمنستان، کویت، عربستان سعودی و عراق، نیز در سه سال اخیر، چند برابر تهران با پکن مراودات مالی داشته‌‌اند و توانسته‌اند میزبان سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چینی‌ها باشند.

بیشتر از جهان